vrijdag 9 mei 2014

Konijnen soapserie

Zoals verteld had meneer Jansen een gat geknaagd in zijn hok. Grandpa had op het gat een tegel gelegd , klaar. In het bovenste hok zat echter ook een gat . Ergens deze week is een van de jonge konijntjes daar doorheen in het hok van vaders beland. Afgelopen woensdag kwam ik thuis van t werk en zag 2 grijze koppies door de tralies naar buiten kijken, mini en maxi. Ik pakte het kleintje op om weer bij de moeder te doen. Tot mijn grote ontsteltenis greep moeders dit kleintje, plukte haartjes uit zijn vachtje en nam dat mee naar een hoekje van het hok en daar , oh griebels was ze bezig met het maken van een nest ! Verdorie hebben we meneer Jansen toch te laat uit het hok gehaald en is Fien direct na de bevalling weer gedekt. Het kleine konijntje maar weer bij vader gezet en die twee hebben het heel gezellig samen. Waar de fabels van jonkie-opetende vader-konijnen toch vandaan komt...

Moeder Fien beviel van 6 ! babies. De andere kleine konijntjes trapten op het nest en het was een chaos. Vadertje kon 4 kleintjes ook niet aan en nu zitten de andere drie kleintjes ook apart in een hokje. Toestand dat ist.
Fien en het nieuwe nest hebben nu rust. Helaas hebben de anderen ook melk nodig en dat krijgen ze dus niet. Volgens Becca ( van eenvoudiger leven, mijn steun en toeverlaat op konijn gebied :))  komt het vast goed omdat ze met 4 a 5 weken al wel zelfstandig eten. Het is verre van ideaal maar goed, dit overkomt me geen tweede keer dat kan ik je wel vertellen.

Wat konijnen aangaat zijn we dus rijkelijk zelfvoorzienend :)

evengoed schattig



meneer Jansen en kind


liefs grandma


10 opmerkingen:

  1. Ik snap dat het niet zo goed uitkomt allemaal, maar wat een schatjes zeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat je allemaal meemaakt als je konijnen fokt :)
    Grandma je beschrijft het allemaal zo leuk, daar kan geen soapserie tegenop.

    Ik hoop dat allemaal goed komt met de kleintjes. De verhalen van vaders die hun jonkies vermoorden komt wel voor in de kattenwereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En voeden met de fles? Wij vonden ooit kleine haasjes naast een dode moeder en hebben die met de fles groot gebracht en weer uitgezet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh echt wat goed zeg . Haasjes zijn zo leuk.
      Ik kreeg via t werk van dochter vandaag het advies om de moeder 2 x per dag even bij de eerste kleinste te zetten voor t voeden. Konijnen voeden heel kort en maar 1 a 2 x in de 24 uur. Dat hebben we geprobeerd, nog t was niet echt een succes , morgen probeer ik het nog een keer.

      Verwijderen
    2. kan je ze niet aanleggen? Moeder op schoot nemen en de kleintjes eronder? En anders konijnenmelk als het echt niet gaan (is te bestellen via konijnenbelangen.nl)

      Verwijderen
  4. Het is nogal een avontuur daar bij jou zeg! hihi.
    Hou de (eerste)kleintjes maar even in de gaten. Als je ze aktief ziet eten dan komt het wel goed met ze. Zitten ze apatisch in een hoekje, en lijken ze lusteloos en gewicht te verliezen, dan kun je bij de dierenwinkel puppy melk halen en ze dat met een pipetje geven. (Géén koemelk maar dat weet je denk ik wel) .
    Komt vast goed.
    En je bent een stuk wijzer geworden. Ervaring leert! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze eten als kleine slootgravers maar ik hou ze in de gaten. Ik heb het hok in ons achterhuis gezet. Daar is het niet zo kil als buiten. Bedankt voor je adviezen :)

      Verwijderen
  5. Wat een avonturen toch allemaal bij jou, maar wat zien ze er super schattig uit

    BeantwoordenVerwijderen