zaterdag 2 december 2017

Rommelmarkt-buit.

Vandaag hadden ze bij de kerk op het dorp een kerst annex rommelmarkt, naast veel Spul verkochten ze zelfgebakken cake, spekkedikken en knieperties. Natuurlijk kon je ook erwtensoep en broodjes kopen, gezellig hoor.  Afgelopen donderdag na yoga- les had ik al een speelgoed benzinepomp gezien ( ja we hebben yoga in de kerk 😊) ik mocht het ding wel alvast meenemen en dan vandaag betalen. Terwijl ik met de portemonnee in aanslag op mijn beurt stond te wachten, viel mijn oog op een ouderwetse ontsapper !

Kijk zo eentje. ( sorry voor de donkere foto) 

De ontsapper is helemaal kompleet, voor 2 euro mocht ik hem meenemen. Ik vond ook nog een Tupperware beker met deksel voor 0,50 cent. Mooie buit vandaag. 

Heeft iemand van jullie trouwens ervaring met zo een ontsapper? 

Voor de rest doen we niet zoveel. We wachten een beetje op de komst van t nieuwe kleinkind...

Liefs grandma


6 opmerkingen:

  1. Dag grand,
    Ik heb al jaren ontsapper. Je gebruikt het bijna alleen in de oogst maanden. Appelsap maak ik. Dat laten inkoken wordt pure appelstroop. Iets dunner met kaneel en appelsaus. Alles zonder extra suiker. Dit doet ik ook met de pruimen, druiven en de wigter (mirabellen) die laatsten hoef ik dan niet te ontpitten als ik gelei wil maken. En zo kan dat met alle fruit en heb je je eigen fruitdranken. De kleinkind vinden het ook lekker en nogmaals: geen suiker erbij.
    Wel moet je het uren laten stomen (klein vuurtje)
    Je boft met zo'n mooie voor maar 2 euro��
    Succes, Groet Ien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik heb ook een ontsapper. Niet zo'n koopje als jij trouwens want nieuw gekocht/ Hij staat altijd op zolder en als de druiven rijp zijn haal ik hem voor de dag. Je kunt bij rode bessen en zo de steeltjes er aan laten zitten. HEt sap is lekkerder dan de sap die je met suiker in een pannetje maakt. Omdat het kokend heet uit de ontsapper komt, kun je het (mits onmiddellijk in superschoon gemaakte flesjes gestopt) heel erg lang bewaren. Zoek maar eens op internet naar handleidingen. JE hebt een geweldige koop gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben een moestuin en gebruiken de dakpan voor rabarber, bessen en aardbeien. Van het sap kun je heerlijke gelei maken. Mooie aankoop, heel veel plezier er mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sterkte met wachten op je kleinkind. Leuk weer zo'n kleintje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind de sappan ideaal! Voor het eenvoudig maken van oa bramen en frambozenjam zonder pitjes. En vlierbessen zijn er ook ideaal voor om in te verwerken. Geen gerits meer maar gewoon met takjes en al in de pan doen en niet meer hoeven te zeven :)

    Ik gebruik de sappan ook voor het verwerken van appels. Schil de appel en maak van de schillen en klokhuizen appelazijn. Doe de geschilde appels in de sappan en heb appelsap of kook het in tot appelstroop, maak van de appelprut appelmoes. 1 Keer schillen en werk, 3 of 4 gerechten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I see your blog daily, it is crispy to study.
    Your blog is very useful for me & i like so much...
    Thanks for sharing the good information!
    ผลบอลพรีเมียร์ลีก

    BeantwoordenVerwijderen