zondag 27 januari 2019

Gratis spruitjes en een nieuw zeep recept.

Gisteren waren we even bij de Aldi voor de biologische aardappelen want die waren in de aanbieding. De spruitjes waren ook in de aanbieding 750 gram voor 0.69 cent. Bij de kassa aangekomen vond de kassière ze er niet meer mooi uitzien en inderdaad er zaten wat gele blaadjes aan de spruiten, "neem ze maar mee anders gooien we ze weg , zei ze". Blijer kan je me niet maken natuurlijk. De spruiten zijn nog hard en de gele blaadjes gaan naar de kipjes. Vanavond eten we dus spruitjes curry :)

Ook bij de Jumbo hadden we een mooie slag. We leverden en groot aantal flessen in en voor dat bedrag konden we 400 gram kaas kopen. Als extraatje zeg maar.



We bleven nog onder het budget , totaal uitgegeven deze week,  20.80.
Als je de bonnetjes goed bekijkt zie je dat we aantal extra dingen hebben gekocht, zoute stokjes, tortilla chips en bij de Aldi hadden ze ook nog een pak bio speltmeel voor1.99  die hadden we niet nodig maar ik kon het niet laten liggen.

Gisteravond aten we de tortilla chips met tomatenblokjes uit blik, gebakken uien en overdekt met de kaas van het werk en een plakje kaas in reepjes. Even in de oven tot de kaas gesmolten is, heerlijk ,we aten er ijsbergsla bij.

Vandaag dus spruitjes curry met rijst

Maandag rodekool uit de vriezer, mock duck en gekookte aardappelen.

Dinsdag pasta met rode saus , geraspte kaas-van-het-werk, alles uit de voorraad.

Woensdag roergebakken boontjes (uit de vriezer) met rijst en pindasaus.

Donderdag iets met pompoen of champignonsoep met brood ???



Een aantal weken geleden probeerde ik een nieuw zeep recept,  deze is goed gelukt.



88 gram kokos olie, geraffineerd
11 gram shea butter , biologisch ongeraffineerd
7  gram bijenwas
228 gram olijf olie
18 gram castor olie

1/4 tbs rauwe honing
1/2 tbs lavendel olie ( ik gebruikte een andere geur)
evt een paar druppels grapefruit seep extract ( deed ik niet)

47 gram sodium hydroxide 
88 gram water.

Ik kwam in de knoei met de maten ik meende dat tbs een tablespoon was maar nee het is een teaspoon, ik deed dus in principe teveel honing in de zeep. Het pakte evengoed goed uit.

Hier is een linkje naar omgerekende engelse maten, altijd handig.

liefs grandma



Geen opmerkingen:

Een reactie posten