zondag 18 maart 2018

Je moestuin..to spit of not to spit

Toen we pas met onze moestuin begonnen besloot ik om de niet spitten methode toe te passen. Ik maakte een aantal moestuinbedden, deed daar een laag karton op. Op het kletsnat gemaakte karton kwam een dikke laag mest met daarop zeker 10 centimeter kompost . Het geheel werd afgedekt met een laag stro, dit alles liet ik 8 maanden rustten. Na die maanden was de grond zacht en rul, vergeven van de regenwormen en klaar om iets in te zaaien/ poten. Elk jaar in het najaar kwam er een nieuwe laag kompost op en waar nodig ook mest. Ik spitte de grond niet en dat leek prima te werken. Afgelopen jaar merkte ik voor het eerst dat de grond wat harder werd.. te weinig kompost misschien.. afijn dit jaar wilde ik de bovenlaag toch goed los maken maar spitten en daardoor de structuur en het diepe bodemlagen verstoren leek me geen goed plan. Bovendien is spitten  een zwaar karwei. Op de Woeste Tuin gebruikten vriendin en ik een woelvork, oftewel een grelinette. 
We hadden daar 2 van, dus eentje had ik meegenomen. Het principe is eenvoudig, je steek de woelvork in de grond, trekt hem naar je toe en wipt de grond op. Het is heel makkelijk om te doen, in no time is de grond los, even harken en het zaaien kan beginnen. Goed voor de grond én voor je rug.



Plaatje van www.

En, hoe (voor) bewerken jullie je moestuin ? 

Liefs grandma. 

7 opmerkingen:

  1. Ik ga nog met de moestuin beginnen binnenkort. Nog geen ervaring ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is die bodem dan niet te voedzaam? Als ik het goed begrijp zat er boven het karton dan geen grond?
    In ons eerste deel moestuin zit nog een aardig percentage klei. Dat moet ik wel spitten, anders is het één vaste klomp. Komend najaar wil ik experimenteren met groen bemesters, wellicht blijft de grond dan ook losser.
    In de kas woel ik altijd met mijn hand de grond om en hussel et wat meer of compost door.
    Afgelopen week hebben we een stuk tuin tot moestuin gebombardeerd maar dat was zulke vette klei dat we die afgevoerd hebben en tuingrond erop gestort. Daar gaat nog compost door en dan van start :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bedoelt met mest én compost? Na 8 maanden is het karton helemaal vergaan en hebben de wormen alles gemengd.

      Verwijderen
  3. Zo'n woelvork is handig als je grond hebt die een beetje rul is maar wij hebben stevige leem/klei en daar is ruim 40 jr niets mee gedaan.Dus die hebben we inmiddels nu 2 keer gefreest met een tuinfrees want anders kom je er niet door .De spa trekt krom en de steel brak .Inmiddels is de grond wat ruller maar we moeten hem wel goed bemesten willen we opbrengst hebben .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat klinkt zwaar. Hopen op een goede opbrengst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik spit ook niet. Ga wel binnenkort een woelvork aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen