woensdag 7 juni 2017

homemade en meer

Sinds eind april staat er weer een voorraadje rabarbersiroop in de kelder. Heerlijke roze limonade met een vleugje anijs, lekker en verfrissend met een paar muntblaadjes en ijsklontjes. Ik gebruik het recept van Dille en Kamille. Ik pas het recept aan voor een grotere hoeveelheid, bovendien zet ik de flesjes na het vullen nog een half uur in kokend water ( voor de zekerheid zodat je het langer kunt bewaren)



Wat ik ook zo lekker vind zijn de reepjes van Nakd. Deze bevatten maar een paar ingrediĆ«nten en geen toegevoegde suiker en andere troep. 




Op de verpakking staan meestal de verhoudingen van wat er in zo'n reepje zit, makkelijk zelf te maken in een keukenmachientje. Ik maal voor het meest eenvoudige recept 50 gram dadels ( ongeveer 5 dadels) met 50 gram cashew nootjes, tot het er zo uitziet.


In plaats van een reepje draai ik er balletjes van en bewaar die in de koelkast. Je kan er eindeloos mee variĆ«ren, bv 100 gram dadels, 50 gram noten, 50 gram zonnebloempitten, schepje cacao, malen en daarna eventueel de balletjes door kokosrasp of cacao rollen of je maalt 50 gram rozijnen, 50 gram dadels, 50 gram noten, 50 gram pitten of zaden en schepje pindakaas. Je maalt het prutje zo fijn of grof als je wil, Is het droog voeg dan een klein beetje water toe, is het te nat voeg dan wat havermout toe. 

Tijdens mijn wandelingen kom ik zulke mooie plekjes tegen. Kijk dan hoe prachtig.
















Zo dat was het weer voor vandaag. Ik ga beetje opruimen in huis en dan weer aan de wandel, ja zelfs met het herfstweer van vandaag ga ik op stap, heerlijk met de-kop-in-de-wind.

liefs grandma





4 opmerkingen:

  1. Je brengt me op een idee met je balletjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan dat ook doen met gewone rozijnen. Hier zijn er bijna geen dadels te krijgen die niet met een suikerlaagje bewerkt zijn. Maar rozijnen wel!
    Heerlijk he, ook met dit weer uitwaaien.
    Ik doe dat ook gewoon. Gisteren een lange wandeling en vandaag in het buitenbad gezwommen. Lekker rustig!
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Slim idee om zo'n nakd reep na te maken.
    Dille en Kamille hebben goeie basis recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk he zo in de natuur genieten van soms hele kleine dingen . Toen we nog in nederland woonde keek ik regelmatig op de site van dille en kamille het is een hele leuke winkel. Vroeger woonde mijn oma in Rotterdam en gingen we daar altijd naar toe zo leuk wat we daar allemaal zagen .
    Henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen