zondag 14 oktober 2018

Zelf zeep maken II


In de reacties kwam de vraag naar voren of je zeep ook zonder NaOh kunt maken . Nou nee, dat kan eigenlijk niet , je hebt dat echt nodig om zeep te maken anders "verzepen " je oliën en/of vetten niet. Het is wel een beetje link spul maar in menig keukenkastje staan  zaken als chloor en ammoniak en als je wel heel bewust bezig bent en alleen schoonmaakt met bv azijn, groene zeep en soda dan kun ook je rare reacties krijgen gooi maar eens wat soda in je toiletpot en giet er een beetje azijn over ...bruisen!!

NaOh oftewel natriumhydroxide oftewel sodium hydroxide oftewel loog oftewel gootsteenontstopper het is allemaal hetzelfde en het zit eigenlijk in alle harde zeep die je koopt, echt. Het zit in Zwitsal baby zeep, in Marseille zeep en zelfs in Jacob Hooy jacob hooy marseillezeep  met maar 4 ingredienten
nl water, olijfolie , kokosolie én natriumhydroxide. Wat dacht je van de biologische werfzeep ook daar zit het dus in.
NaOh gaat nl een verbinding met olie en vet en na het verzepen is er geen NaOh als zodanig meer in zeep te vinden.

Op deze site vind je een alle informatie over zelf zeep maken, ook een eenvoudig recept. Bovendien kun je hier alle ingrediënten vinden die je nodig hebt om zelf zeep te maken. Via de zeepcalculator kun je precies zien hoeveel natriumhydroxide je in verhouding moet gebruiken.
En veilig werken he!

Mocht je nu helemaal zonder chemische spullen willen werken , kijk dan eens op deze site, ook interessant.

Mijn eigen zeepjes liggen nog te drogen op zolder, ik hou jullie op de hoogte :)

liefs grandma.






4 opmerkingen:

  1. Leuk! Ik heb het ook regelmatig gedaan. Maar het is nu best lang geleden. Misschien omdat ik nu zelf van die heerlijke zepen in m'n shop verkoop. Maar als ik dit zo lees, krijg ik er weer zin in. Ik heb van die leuke mallen. Die ga ik toch weer eens opsnorren ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vorige week heb ik shea butter en cocoaboter besteld voor een nieuwe lichting zeepjes :) oh ja Teunie zoveel soorten mallen ! Leuk leuk, succes voor als je weer aan de slag gaat.

      Verwijderen
  2. Dankjewel voor de uitleg! Ik ben heel benieuwd hoe je zeepjes uiteindelijk zullen worden!

    BeantwoordenVerwijderen