dinsdag 16 april 2019

Paardenbloemen Pret

Jaaaaah het is paardenbloementijd, overal zie je ze verschijnen, vlakbij ons huis , op het paadje waar we altijd met Boja wandelen groeien enorme hoeveelheden paardenbloemen en bij de sportvelden ligt een veld braak , jongejonge daar is het gewoon één geel tapijt !

Afgelopen zondag plukten grandpa en ik zeker een kilo paardenbloemen zonder steeltjes want ik wilde paardenbloemenjam maken. Sommigen noemen dit de vegan-honing en inderdaad er zit een heerlijke honingsmaak aan de jam. Je spoelt de bloemetjes níet af (pluk ze daarom op plaatsen waar geen bestrijdingsmiddelen gespoten worden en niet langs de paden want ja, hondplasjes hé)

De bloemetjes spreidde ik uit op het aanrecht zodat eventuele beestjes eruit konden kruipen. Gebruik alleen de gele delen, doe de blommekes in een grote pan tezamen met twee in plakken gesneden citroenen ( biologisch) en een in plakjes gesneden bloedsinaasappel. Overgiet alles met kokend heet water tot het net onderstaat en zet de pan 12 tot 24 uur op een koele plek.
De volgende dag bloemblaadjes en citrus fruit zeven door een doek , druk hierbij de citroenen en sinaasappel ook goed uit. Meet het vocht en verwerk het daarna met suiker en geleermiddel tot een gelei/jam zoals je gewend bent. Ik maakte een light versie, in totaal had ik 3 liter sap deed daar ruim anderhalve kilo rietsuiker bij en 75 gram marmelo, aan de kook gebracht en al roerend 3 minuten laten koken. Hops in gesteriliseerde potten en klaar.




hulphond

Je kunt zoveel maken van paardenbloemen: siroop, jam, zalfjes, salades en likeuren pinterest staat vol met heerlijke ideeën.

Als de paardenbloemen bloeien wordt het ook tijd om de bijenkast eens goed na te kijken om te zien of ze meer ruimte nodig hebben. Nou dat was zeker bij 1 kast  het geval, ze kregen een paar extra ramen en ik zette er een honingkamer op. As donderdag zullen vriendin en ik er extra broedkamers onder zetten.
Zo leuk allemaal ! 

De moestuin wordt verwaarloosd daar moet ik deze week ook écht iets aan gaan doen. 

tot snel, liefs grandma

9 opmerkingen:

  1. Ik moet een beetje lachen met de “light” versie. Anderhalve kilo suiker voor 3 liter sap. Dat is een pond per liter. Dat is toch echt niet light meer denk ik dan. Of zie ik het verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hahaha ja dat klinkt veel he. In de meeste recepten gaan ze uit van 1 kilo suiker op 1 kilo sap met geleisuiker dus vandaar dat ik dit als light versie zie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja drukke tijd dit,hier moeten de honingkamers dit weekend ook hoognodig erop, zijn we druk met bakken maken in de moestiin, moet de tuin gewied worden enz. Maar alles rustig aan met net een baby!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. OOOOh jullie babietje gefeliciteerd , is alles goed gegaan ?

      Verwijderen
    2. Dank je! Ja we maken het goed en mooie bevalling gehad :).

      Wij gebruikten ook wel appelsap voor de paardenbloemengelei trouwens.

      Verwijderen
    3. Fijn dat het goed is gegaan veel geluk met het kleintje.

      Verwijderen
  4. Oh heerlijk,ik maakte het ook en keer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker he! Grandpa en ik vinden de gelei het lekkerst op een geroosterd broodje :)

      Verwijderen
  5. Ik krijg er direct zin in! Leuk om met de kinderen te doen.

    BeantwoordenVerwijderen