zondag 26 april 2020

Een bijen blogje

Zoals al eerder vermeld had ik echt pech met de bijtjes afgelopen winter, van de 5 kasten hebben maar 2 bijenvolkjes het overleeft. Eigenlijk moet ik anderhalf volk zeggen want dat ene volkje wil maar niet groeien, net zo traag en er is maar weinig vliegactiviteit, nochtans zit er behoorlijk wat honing in de kast, echt raar. Een oud koninginnetje zwaait er de scepter en volgens mij is dat het euvel, ze wil het stokje niet doorgeven aan een nieuwe generatie :). Op advies van mijn mentor heb ik er twee weken geleden een extra raam met broed ingehangen, ik wacht nog even af hoe het aankomende week gaat.

En ja, die andere kast, die gaat als een speer! Er zit een extra ( halve) broedkamer onder en de honingkamer heb ik er 2 weken geleden op geplaats, er zit al veel honing in. De bijenkast staat bij een lieve kennis een paar  kilometer verderop. Zij maakte ook de onderstaande foto's, mooi hé!
Dit volk groeit zo hard dat ik het volk gisteren gesplitst heb. Nu staat er bij ons huis ook weer een enthousiaste volk. Een goede bijenvriend zal een zwermpje voor me bewaren zodat we de imkerij weer kunnen uitbreiden naar, liefst, 5 a 6 kasten aan het eind van het seizoen.

Veel honing zullen we niet hebben , scheelt niks want er zijn toch geen marktjes deze zomer...Het zal genoeg zijn voor de vaste klantjes :)







liefs grandma.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten