maandag 9 november 2015

regen, harde wind én dakdekken in twee culturen




Vannacht werd ik wakker van de harde wind en regen, haitoch. Mochten grandpa en ik al gedacht hebben dat wíj een flinke woei hadden..om half zes kwam er een berichtje binnen van dochter uit India dat ze in een heuse cycloon beland waren! Harde wind en veel regen. Auto's tot aan de assen in het water, scholen dicht, iedereen zit de storm uit. De plaatselijke bevolking lijkt niet onder de indruk, aldus dochter, ze zijn schijnbaar wel wat ergers gewend. Dochter en schoonzoon gingen nog even op pad met hun brommertje, met hun voeten door het water, de avonturiers :)
Deze dagen hebben ze geen stroom in hun huisje omdat energie door zonnepanelen en een windmolentje wordt opgewekt, de zon schijnt niet. dus...ook het windmolentje staat stil met deze storm.
Ik was benieuwd of hun dak het hield, ze hebben nl sinds twee weken een gloedje nieuw dak, wat me op het tweede gedeelte van de titel van dit blogje brengt.

Zowel onze buren als de jongelui kregen een nieuwe dakbedekking ...een wereld van verschil.

De buren moesten een platdak vervangen , liefst voor de herfst. Allereerst moest er een stenen borstwering verwijderd worden. Met een hoop gebikkel, een hoop tijd, een hoop puinafval, vergane loodflappen en oud dakleer waren ze zeker een week bezig alles af te voeren en het dak voor te bereiden op een nieuwe laag dakleer. Een goede vriend hielp daarna nog twee zaterdagen mee om de boel weer netjes en waterdicht te maken. Ik  moet zeggen het ziet er weer netjes uit.




plaatjes van www ivm de privacy van de buurtjes :)

Bij de jongelui moest het rietdak vervangen worden, liefst voor de moesson begon. Allereerst moesten er een soort van matten gevlochten worden dat was zo gepiept. De matten werden daags tevoren gebracht. Op de dag zelf kwamen er een groot aantal mensen op brommertjes en scooters die het oude dak verwijderden. Het riet wat eraf kwam werd ergens neergelegd, na een paar regenbuien is het kompleet vergaan. Toen moesten ze een uurtje wachten want ja de moesson was stiekum toch al begonnen , alles nat he :) Na dat uurtje klommen mannen, vrouwen en kinderen het dak op en in een mum van tijd zat het nieuwe dak erop. Ik moet zeggen het nieuwe dak ziet er gezellig wollig uit.














klaar :)

Ik vind het zo leuk om de verschillen te zien. Het effect is hetzelfde, een goed waterdicht dak :)

liefs grandma.


.

liefs grandma

2 opmerkingen:

  1. Wat een verschil! En ik vind het zo leuk dat je het hier laat zien.Helena

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :) apart he. Oh ze beleven daar van alles. Ik zou er haast een blog naast nemen om alles te vertellen

      Verwijderen