zaterdag 16 juli 2016

Van schorpioenen, logeerpartijtjes en kruisbessen.

Afgelopen woensdag kreeg ik een app-je van dochter in India of ik wilde bellen want het ging niet zo goed. Bleek dat ze gestoken was door een schorpioen !!! Nu zijn er vele soorten schorpioenen en ze was al eens eerder gestoken door eentje maar deze keer was het menens . Zodra ze de pijnlijke steek voelde wist ze dat het een schorpioen was en dat het niet best was. Pijn schoot via haar voet omhoog in haar been. Gelukkig was er iemand in de buurt die daar in de tuin werkte. De jongeman slingerde dochter achterop zijn motor en bracht haar naar een dag-en-nacht open kliniek. Ze kreeg antigif , injecties en tabletten en onderzoekjes. Veels te spannend allemaal......Schoonzoon was ook al ziekjes rode uitslag, koorts, pijn in zijn hoofd , nek en handen..Gisteren ging het iets beter daar. Nog vier weken en twee dagen...

Ondertussen logeerde dochter uit Ermelo hier. Het was een gezellige drukte in huis met de drie kleine kindjes. We gingen zwemmen in de aquarena in Emmen, zoon en schoondochter van t dorp gingen ook mee, wat een feest. We wandelden in de oude dierentuin en hadden een hoop plezier. 
De kleinkinderen plukten een groot deel van de kruisbessen om die ter plaatse op te eten :) . Gelukkig is het een goed jaar voor de bessen, tenminste hier wel.

Vanmorgen plukte ik nog anderhalve kilo en maakte er jam van. Ik had vijf potten vol. Volgende week kan ik nog een keertje plukken denk ik. 

 

Toen ik lege potjes uit de kelder haalde zag ik daar de pot met rabarber in brandewijn staan, oepsie, beetje vergeten. Ik goot de brandewijn met rabarber door een zeef met neteldoek en hield een mooie roze likeur over.
Het smaakt heerlijk.

 

De rabarberstukjes heb ik in een bakje in de koelkast gezet, lekker bij ijs of  door een toetje....ik zit me af te vragen of ik het ook door de appelvulling van een appeltaart kan doen, wat denk jij?

Liefs grandma.


3 opmerkingen:

  1. Wat vervelend de berichten uit India , op zo'n moment zitten ze ver weg. Heerlijk verse kruisbessen, wij hebben een witte staan gekregen van de buren. En of de rabarber door appelvulling kan geen idee. je zou een plakje bladerdeeg kunnen ontdooien en wat appel/rabarber vulling kunnen maken en dan een appelflap kunnen bakken en zo het uitproberen.
    Misschien moet je eerst even de kook erover laten gaan en het binden met een beetje custard voor het vocht. Veel succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan is het zo jammer,dat je niet even bij je zieke dochter en schoonzoon langs kunt gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oei, das minder van de schorpioen zeg. Wat een naar beest.
    Een maandje geleden maakte ik met DL een appel-rabarber kruimeltaart. Was heerlijk zo met dat zure van de rabarber er door, niet zo laf meer. Lekkere oogst heb je allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen