donderdag 17 november 2016

Appels, peren en pompoenen



Wat was het een goed jaar voor appels, peren en pompoenen, geweldig. Dat beloofde veel appeltaart, appelmoes, appelchutney, stoofperen ( grote heerlijkheid) en allerlei lekkers van pompoen. Ik maak natuurlijk pannen vol pompoensoep en potjes vol pompoen in zoetzuur. Vorige jaren maakte ik deze pompoentaart vaak, lekker hoor. Omdat pompoen zo veelzijdig is ben ik blij met elk nieuwe recept. Laatst maakte dochter uit Zutphen me attent op de blog van lisa goes vegan , hier vind je een heerlijk recept voor een winterse salade met geroosterde pompoen, echt ik zou deze elke dag kunnen eten :)



In mijn hoofd ben ik alweer bezig met mijn sobere maand, januari. In januari ben ik altijd zeer zuinig, zeg maar gierig wat mijn boodschappen betreft. Het bedrag dat ik bespaar geef ik aan iemand die het goed kan gebruiken. Als ik nu een mooie aanbieding zie dan sla ik extra veel  in ( dat doe ik meestal maar in deze tijd let ik nog meer op ). Ik weet dat we heel zuinig en gezond kunnen leven. Mijn voorraad is mooi op peil.

Sinds juli eten we bijna geen vlees en andere dierlijke producten meer en dat bevalt ons erg goed. Wist je dat je voor de befaamde vit. B12 maar 70 gram vlees pér week nodig hebt? Geen vlees scheelt trouwens aanmerkelijk in de portemonnee :). We kopen af en toe een stuk kaas en eten eitjes van onze eigen kippen, als ze leggen tenminste want een van de dames kreeg het in haar hoofd om te gaan broeden tsss kijk dan is de rest van dames ook van slag de leg, no eggs! We geven ze de tijd, de ervaring leert dat ze na een tijdje gewoon weer gaan leggen. Tijdens de winter periode leggen ze sowieso erg weinig maar net genoeg voor grandpa en mij.



liefs grandma.




5 opmerkingen:

  1. Mijn twee Barneveldse meisjes leggen helemaal niet in de winter. Begin oktober ging Kerrie in de rui en stopte met leggen. Eind oktober volgde Tandoori haar voorbeeld. Die is nu nog half kaal, best sneu met die koude nachten van de week. Maar goed, voor ons tot februari/maart eitjes uit de supermarkt....

    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. In de documentaire Cowspiracy kwam dit aan bod. Deze docu was voor mij een echte eyeopener, te zien op Netflix en volgens mij ook wel op you tube.

      Verwijderen
  3. Voordat er een discussie over vit b12 losbarst....deze vit zit natuurlijk ook gewoon in een eitje, kaas en zeewier. Schoonzoon en dochter als veganist namen gewoon een sublement. http://www.degroenemeisjes.nl/vitamine-b12/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. onze arts wil graag onze dochter haar bloed testen. Ze eet te weinig eieren en is vegetarier. Ze eet nu wel weer vis. Hij wil haar bloed even testen omdat ze zoveel gegroeid is.

    BeantwoordenVerwijderen