zaterdag 21 januari 2017

Rode zuurkool in een pot

Zoals beloofd ,

Nodig ,

1 rode kool
1 appel
Stukje gember
Zout en/of zuurkoolsap
Evt water

Rasp of snij de kool heel fijn. Snij gember zo fijn als je kunt, snij ook de appel in kleine stukjes. Ik gebruik zuurkoolsap uit een pakje als starter , je kan natuurlijk ook wat overgebleven sap van je eigen zuurkool gebruiken. Doe de kool in een kom en kneed deze met wat zout, niet super hard kneden gewoon totdat je merkt dat de kool vochtiger wordt. Ik deed zuurkoolsap ( ongeveer 100ml ) met de appel en de gember even in de blender en deed dat vervolgens door de zuurkool in de kom, even omroeren en vervolgens in een middelgrote weckpot. Met een stamper drukte ik de kool aan zodat er een laagje vocht op kwam. Ik had de buitenste blaadjes van de kool al aan de konijnen gegeven, ik had de kool daarmee moeten afdekken. Afijn ik nam een plastis zakje vulde die met water en deed dat op de kool zodat de boel mooi onder t vocht bleef . Deksel dicht en afwachten maar. Het is normaal dat het de eerste dagen wat vies ruikt , ook is het raadzaam het deksel af en toe even open te maken want er instaat nogal wat druk. Wordt het na een paar dagen een stinkende bruine smurrie dat ist niet goed gegaan 😂. 
Gebruik je geen zuurkoolsap gebruik dat meer zout en vul evt af met een beetje water. 

Mijn potje ziet er nu zo uit 

 

In principe kunnen we het nu al eten, als salade ofzo. 

Vanavond maakte ik een pan linzensoep naar een recept van de groene meisjes. Zo heerlijk. 

 

Liefs grandma.




3 opmerkingen:

  1. Je kunt beter afdekken met een zakje zout water. Dat is zwaarder dan gewoon water.
    Ben benieuwd of het lukt. Heeeeerlijk, vooral rauw als salade 😊

    BeantwoordenVerwijderen