donderdag 18 april 2019

Bijen Pech en een groen zeepje in de maak :)

Vanmorgen kwam vriendin om even samen de bijenkasten van nieuwe broedkamers te voorzien. We deden onze pakken aan, stookten de beroker op en zetten alles klaar. Kast nummer 1 doet het erg goed er zat nog veeeeeel wintervoer in maar ook al veel nieuwe honing, mooie broedraten en de bijen waren druk met uitbouwen van een nieuwe raat  die ik pas ingehangen had. Het honingkamertje was ook goed goed bezet. We haalden 2 raten broed naar de nieuwe broedkamer tezamen met 2 ramen voer. In de onderste bak hingen we nieuwe raten en een half raampje daar bouwen de bijen darrenraat onder aan vast. Bij het terugzetten raakten de bijen wat geïrriteerd  " ja sorry bijen het is voor ons allemaal  nog nieuw en we werken nog niet zo snel " één bij zoemde boos om mijn hoofd ik was blij met mn kap....helaas kwam het gaas tegen mijn oor PRIK!! Auw in no time was mijn oor vuurrood  😅😂. Doek over de open kast en snel snel snel kap af en de angel eruit. brrrrrr op dat moment vond ik de bijen haast eng. Afijn, we sloten de eerste kast af en deden de tweede kast op dezelfde wijze als de eerste.dit maal zonder prikkerij : )
Op de bijensteek smeerde ik later wat honing dat hielp een beetje en gelukkig bleef het bij roodheid en werd het geen dik-oor.

Vanmiddag was de moestuin aan de beurt , spitten en graven.

Vanavond maakte ik een nieuw zeepje, ik gebruikte het recept van de eerste zeepjes.  Deze keer met essentiële olie rozemarijn, mint en roos en om het zeepje iets meer te pimpen deed ik er theelepel sprirulina door als kleurstof , het werd mooi groen zal ik je vertellen . Morgen of overmorgen kan de zeep uit de mal en dan laat ik het aan jullie zien.

voor  nu, nog een fijne avond

liefs grandma

Geen opmerkingen:

Een reactie posten