vrijdag 1 augustus 2014

oogsten, eten en opnieuw zaaien

Dit is zo'n heerlijke tijd. We eten van alles uit de tuin, boontjes, bietjes ( sommigen hebben de slakatague  overleeft) worteltjes ( zie bietjes), sla, courgette, ui, laatste postelein, blauwe bessen, andijvie, aardappelen, knoflook, rucola, komkommer, de wit/gele snijbonen en er is zelfs al een pompoen klaar. Heerlijk.

De leeggekomen bedden krijgen een nieuw laagje compost en de laatste zaden gaan de grond in, paksoy, bietjes, mieraapjes en nog een rijtje peterselie. Snijbiet staat nog wel een poosje en de erlebende spinazie blijft groeien. Onder het insectennet staat boerenkool. Een bed heb ik wat omgewoeld en voorzien van een dikke laag compost en en afgedekt met stro, klaar voor het volgende jaar.

Om volgend jaar weer zoveel pruimen te krijgen gaan we zaterdag de pruimenbomen en de ffkes-boom snoeien. Voor al het steenfruit geldt snoeien na de oogst.

Een  slaplant laten we doorschieten voor zaad. Peulen en kapucijners hangen al te drogen , wanneer de dikke peulen helemaal droog zijn haal ik de zaden eruit en bewaar deze in koffiefilterzakjes. Alle zakjes met zaden bewaar ik in een een grote tupperware-bak. Boontjes en erwtjes die je als pootgoed wilt gebruiken kun je ook prima bewaren in de vriezer, eventuele beestjes vriezen dan dood. In de kelder staat ook een bak met pootaardappelen voor het volgende jaar.


aardbeien kwekerijtje


appels 


andijvie in kistjes , veilig voor slakken 

nieuwe zaailingen onder het vlies en een strobed voor volgend jaar 

boerenkool, vlinderproof

pompoen

Het gezusterveldje, achter de maïs groeien bonen

fijne dag, liefs grandma

9 opmerkingen:

  1. Jullie zijn er dus druk mee zo te zien.
    Ziet er allemaal goed uit in de tuin, heerlijk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ow heerlijk en we gaan maar door :) haha ik heb ook de paksoi en chinese kool gezaaid!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. helaas wordt bij ons de paksoi opgegeten door vraatzuchtige beesten.
    Ik hoop dat jullie er wel lekker van kunnen genieten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk zo'n moestuin. Ik ben dit jaar voor het eerst begonnen met een (veel te) klein stukje tuin, want tja had niet echt groene vingers. Dat is dit jaar wel veranderd en ik ben flink verslaafd geraakt. Slakken aaarrgh een ware plaag hier, haal er elke avond gemiddeld tussen de 50 en 100 weg en toch ben ik veel oogst verloren. Maar we geven niet op haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo leuk om te zien zo'n tuin. Wij hebben ook wat gezaaid (in het mini) maar nog geoogst.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. leuke blogje ik zag u via andere bloggers zal zeker terug komen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat plezierig zo'n productieve tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk groenten vers uit eigen tuin . Geniet ze.

    BeantwoordenVerwijderen