woensdag 19 oktober 2016

Food for free

In deze tijd kun je je slag slaan op t platteland :) Wij wonen in een landbouwgebied en dat heeft zo zijn voordelen in de oogsttijd. Langs de kant van de weg en langs de randen van de akkers liggen een hoop aardappelen die van de vrachtwagens zijn gevallen . Vorig jaar hebben we menig stamppotje gegeten van gevonden aardappelen, niet biologisch maar wel lokaal verbouwd én zonder verpakking :) Niet alleen aardappelen zijn geoogst , vorige week werd ook de mais gemaaid, de eerste dagen daarna was het veld vol met kraaien en ganzen die daar lekker liepen te dikkedakken daarna was de beurt aan grandma, lekker achtergebleven kolfjes verzamelen voor de kipjes. 
Een eind verderop staat een machtige tamme kastanjeboom en ergens langs de bosjes vind ik nog jonge brandnetels . Op het werk staat volop rozemarijn en tijm in de tuin,  mag je gewoon wat van meenemen. Onderweg van werk naar huis kom ik langs een pad waar een appelboom staat , iedereen mag daar plukken ( ik laat de appels hangen voor de anderen want we hebben zelf  twee appelbomen) . De dochter van een collega had heel veel kiwi's in haar tuin, van haar kregen we 150 kiwi 's !  Vriendin kreeg van mij appels en ik van haar een pak koffie. Dochter , schoonzoon en kleine Nora kwamen logeren en namen groenten mee die ze nog in de koelkast hadden en op het werk hadden ze eieren-op-de-datum die ze weg zouden gooien, hopsa kom maar op met de heerlijkheid, zo zonde om weg te gooien! 

Er zijn trouwens nog anderen die al scharrelend aan hun kostje komen....



 
Deze kleine vriend snaait 's avonds  kattenbrokjes :)


Liefs grandma 

3 opmerkingen:

  1. Hier ook. Ze zijn daar gek op,die egels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb op mijn dagelijkse rondje ook alweer een egeltje gezien. We hebben hier wel veel kraampjes langs de weg maar niet echt naast de weg zeg maar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi de egel. Ook hier bij ons in Roemenië zie je mensen maiskolven rapen , een heel gewoon beeld hier.

    BeantwoordenVerwijderen