vrijdag 21 maart 2014

tuinieren op strobalen

Vandaag ben ik  na een tandartsbezoek een kijkje gaan nemen bij lieve-oude-vriendin die een bio-maatjes project coördineert hier in de buurt. Op een braak liggend stuk grond hebben ze een komplete moestuin opgezet, op strobalen. Het stuk grond heeft jaren braak gelegen en om dat hele stuk moestuin rijp te maken was enorm veel werk. Ze kozen dus voor deze methode. Het tuinieren op strobalen heeft veel voordelen, je hoeft niet te spitten en te graven, je werkt op een mooie hoogte, en door de warmte van vochtig stro groeien de gewassen als een tierelier. Na verloop van tijd zullen de balen vergaan en heb je goede tuinaarde.
Vond ik het werken in bakken al heel handig dit lijkt me ideaal, niet alleen in grote projecten maar juist als je weinig ruimte hebt, heel compact maar met een grote opbrengst.
De strobalen werden eerst wat natgemaakt, vervolgens werd er bloedmeel op gestrooid en daaroverheen een laag compost van ongeveer 5 cm. That's all.

De stropakken zijn zo neergelegd dat ze van alle kanten makkelijk te bereiken zijn. De paden bestaan uit een laag karton en stro. Rondom de tuin staan  frambozen en bramen, er is een vijver in aanmaak voor wateropslag en er staan een aantal fruitbomen. Bijzonder hoor. De tuin wordt gerund door vrijwilligers, het voedsel wordt uitgedeeld aan wie het nodig hebben. Mooi initiatief. Ik ben ook bijzonder trots op deze vriendin !

Vind je dit ook een interessante methode? Joel Kartsen heeft hier een boek over geschreven. Het heet Tuinieren op strobalen en het kost 14,99 bij bolpuntcom. Ik heb het al besteld :)
Ook op Diana's mooie  moestuin  kun je hier iets over vinden ( kwam ik al googlend achter ).

Onderstaand foto's van het project. Dit jaar opgezet.









liefs grandma.


18 opmerkingen:

  1. Leuk, ik heb hier ook al eens naar gekeken.
    Je kan ook een hele snelle koude bak maken met strobalen door ze in een rechthoek te leggen en over het gat een glasplaat te leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook een leuk idee zeg! Lijkt me dan ideaal om het groeiseizoen te verlengen in de herfst, werkt vast prima allemaal isolatie

      Verwijderen
  2. ik heb het boekje trouwens besteld bij ako.nl, geen verzendkosten, das weer mooi meegenomen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ziet er inderdaad superhandig uit, zo op die strobalen...!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga me hier toch maar eens in verdiepen, misschien is het mogelijk om dit jaar toch al wat aan de tuin te kunnen doen als ik dit gebruik. Er moet binnen nog zoveel verbouwd worden dat ik niet zeker weet of ik het allemaal tegelijk kan onderhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. DIt is inderdaad een super manier van tuinieren. Deze methode schijnt veel gebruikt te worden in Amerika bij de zogenaamde "Urban gardeners"
    We kunnen nog niet zo gemakkelijk aan strobalen komen, anders zou ik het zeker eens willen proberen. Kijk hier maar eens voor leuke plaatjes: http://strawbalegardens.com/pictures
    Oh, er blijven zoveel wensen over :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk he, ik zou ook alles willen uitproberen,zo interssant.

      Verwijderen
  6. Wat een idee! Ik leer iedere dag bij in blogland.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk hoor! In onze omgeving, in de buurt van Emmen, is ook zo' n project opgezet, ik meende door mensen van het Leger des Heils! Daar ga ik binnenkort ook eens een kijkje nemen, lijkt me heel bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb op mijn moestuin als experiment ook een aantal strobalen staan. Wat mij tegenvalt is dat ik last blijf houden van naaktslakken. Ik had verwacht dat die het niet prettig zouden vinden tegen de strobalen op te klimmen, maar het tegendeel is waar. Iedere keer weer is mijn sla en andijvie verdwenen/aangevreten. Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het helpt echt om wat kleine bekertjes/potjes met bier tussen de plantjes te zetten, succes, gr. Boon

      Verwijderen
  9. Ik ga dit jaar ook aan de slag met het boekje (in oktober als kadootje gekregen). Ik verwacht er veel van! Als iemand extra tips heeft, laat maar weten. Je kan mijn strobalen verhaal volgen op http://oldstreettown.com/wordpress/vijf-voordelen-en-een-nadeel-van-tuinieren-op-strobalen/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat interessant! Wij wonen in zuid Spanje op 800 meter hoogte waar het s winters s´nachts behoorlijk kan vriezen en zomer gortdroog en bloedheet is. We hebben spelt gezaaid dus over een paar maanden hebben we strobalen te over. Ik vraag me af of het mogelijk zou zijn de strobalen in het begin goed nat te maken, er een druppelsysteem op te zetten en ze daarna af te dekken met plastic, In dat plastic gaten maken waar de planten in kunnen. Het idee is om de vochtigheid van de balen te garanderen en minder water te gebruiken. Vraag is of de strobaal op die manier niet zou stikken. Misschien heeft iemand hier ervaring mee of is dit nog nooit geprobeerd? Kan iemand mij adviseren? bij voorbaat dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Interessant, wij wonen in Zuid Spanje waar het in de winter s nachts behoorlijk kan vriezen en waar het zomers gortdroog en bloedheet wordt. Wij hebben dit jaar spelt gezaaid en over een paar maanden hebben we strobalen te over dus het lijkt me leuk dit eens een keertje uit te proberen. Het kwam in me op om eerst de strobalen goed nat te maken, er een druppel systeem op te zetten en deze daarna af te dekken met plastic waar we gaten in willen maken om de plantjes daarin te planten. Dit om te voorkomen dat de strobalen uitdrogen en om de temperatuur op peil te houden in het voorjaar wanneer het nog kan vriezen. De vraag is of de strobaal dan niet zou stikken. Bij voorbaat dank!

    BeantwoordenVerwijderen