vrijdag 7 maart 2014

verbouwingen en kippensoep

Gisteren een goede dag gehad bij onze oudste dochter. Ik was er mooi op tijd, een bakkie koffie en toen aan de slag. Onderweg naar het nieuwe huis gingen even wat boodschappen halen. We hadden met de kleine dame afgesproken dat we in het nieuwe huis gingen picknicken, dat vond ze maar wat leuk. Broodjes en chocolademelk, worteltjes en komijn kaas, dat laatste vond ze niet zo lekker. Baby Mart  sliep in de maxi cosy  op een van de slaapkamertjes. Schoonzoon, vrienden en familie hadden al heel wat werk verricht, aan ons de taak het puin te ruimen. Kleine dame hielp flink mee, leuk, helemaal enthousiast.








Baby Mart werd wakker en vermaakte zich in een campingbedje buiten in het zonnetje. 





Na 2 uurtjes waren we klaar voor die dag. De kleinkinderen spelen temidden van de verbouwingen en doen hun best. In het huis van zoon en schoondochter staat standaard een kleine loopfiets met aanhanger zodat kleine man het puin direct weg kan rijden :) papa helpen, he .




En dan kun je niet verder met vloertje leggen :)
Ik zie nu pas dat er een hamer bij ligt hahahaha. Maar echt, hij sliep zonder hulp van buitenaf .

Schuin tegenover het oude huis van dochter zit een klein poeliers bedrijfje. Daar waren we nog nooit geweest,  jammer want ze hadden me daar een potje heerlijkheid, had ik dat geweten!. In de vriezer hadden ze een aantal wildproducten. Ik nam een stuk  hazebout, een stukje wilde gans, en iets waarvan ik dacht dat het kwartel was, het meisje achter de toonbank dacht dat het duif was, uiteindelijk bleek het patrijs te zijn :) Verder nam ik een hele kip mee ( we hebben op het moment zelf nog geen haantjes voor de slacht ). Vanmorgen heb ik een beetje geschilderd in het huis van zoon. Daarna bij onszelf wat hout gestapeld. En nu staat er een grote pan op de kachel met het karkas en de vleugeltjes van de kip, daar maken we een pan kippensoep van.






Als het vlees zo gaar is dat het van het bot valt haal ik het karkas eruit. De botjes breek ik doormidden en dan trek ik daar nog een keer een pan bouillon van. In de die pan doe ik alle ( restafval van) groente die ik heb liggen, kruiden en wat zout . Vervolgens laat ik dat heeeelll lang, net tegen de kook aan, zeker 5 uur op een petroleumstelletje staan. Daarna de boel zeven en je hebt een zalige basis bouillon voor bijvoorbeeld risotto. De filetjes van de kip zitten al in de diepvries en de pootjes staan in de marinade in de koelkast,  lekker met roerbakgroente en rijst of mihoen.

liefs grandma






2 opmerkingen: