woensdag 5 maart 2014

vrekkenbeleid deel 3, bodybuiding, fit voor niks

Er zijn al vele blogs die sportscholen dis-promoten en daar ben ik er stiekem eentje van. Ik knap vooral af op de verplichting, ik heb er voor betaald dus moet ik heen. Ik knap ook af op het idee van allemaal zwetende lijven in een ruimte, vind ik zo naar. Natuurlijk snap ik best waarom iemand juist naar een sportschool gaat, veelal kun je je eigen ritme bepalen, sommige groepslessen zijn heel stimulerend, je bent onder de mensen en je kan begeleiding krijgen. Stok achter de deur ik-heb-voor-betaald-dus-ga-ik-heen. Bijkomstige heerlijkheid van een sportschool is de sauna en de zonnebank dat dan weer wel... maar persoonlijk (!) ben ik er niet van.

Hoe kun je dan toch een beetje in shape blijven? Ook daar zijn al vele antwoorden op gegeven.
Je auto laten staan, een moestuin nemen, veel wandelen enz.
Om je armspieren te trainen kun je waterflesjes vullen met water , even wegen voor het juiste gewicht. Bilspieren trainen door tijdens het strijken je buik en billen aan te spannen, ziet er wel gek uit, ietwat samengeknepen :). Trek je zelf op aan een deurkozijn, doe buikspier oefeningen op de grond, ren buiten ipv op een loopband enz.

Hoe deden ze vroeger dan ? Zeg zo'n 30 jaar geleden ? Natuurlijk had je toen ook wel sportscholen ( niet zoveel als nu ), teamsporten en de gymnastiek natuurlijk.
Wilde je dat niet of had je geen geld voor de contributie dan ging je naar de TRIMBAAN.
Ik kan me nog goed heugen dat er eentje werd aangelegd in de woonplaats waar we toen woonden. een heel parcours door een pas aangelegd bos, prachtig. Bij elk onderdeel stond aangegeven wat het doel van de oefening was, hoe je het moest uitvoeren en hoeveel punten je daarvoor kreeg. Aan de hand van de behaalde punten kon je zien hoe het er met je conditie voorstond. Waar zijn ze gebleven , die goeie oude trimbanen ?











www plaatjes



liefs grandma

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

5 opmerkingen:

  1. Oh je roept herinneringen op. In de jaren '70 was er een trimbaan bij ons in een park. We lieten de hond uit en deden zelf wat oefeningen. De toestellen zouden nu waarschijnlijk vernield worden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zolang je niet ver weg van huis, 40+ uur per week zit opgesloten in zo'n glazen vissekom en je werk moet doen, is er volgens mij bijna geen alternatief voor een sportschool.
    Hoewel, ook dan heb je een pauze en kun je gerust een half uur gaan wandelen (deed ik in het verleden ook) en krijg je ook (zonder kosten) je beweging ☺

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Werkte je toen ook zoveel? Had je dan uberhaupt wel tijd en zin om naar een sportschool te gaan? Wel heerlijk om dan tussen de middag een wandeling te maken.




    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor ik mama werd was ik inderdaad 40+ uur per week aan het werk en had ik weinig puf aan wat dan ook. Gelukkig heb ik nu een heel ander leven, wonen we lekker buitenaf en hebben we een grote tuin waar ik me heerlijk in kan uitleven. Je krijgt zoveel meer energie als je lichamelijk bezig bent, heerlijk!
    Het is wel erg fijn om spieren te ontwikkelen in plaats van zitvlees :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tjonge ik vind het knap dat je dat kon. Ik vind het ook knap dat je nu een thuisblijf mommy bent, fijn dat dat in jullie situatie ook kan. Hihihi spieren ipv zitvlees

      Verwijderen