donderdag 26 januari 2017

Zuinig zonder vlees

Zoals al eerder vermeld eten grandpa en ik vanaf vorig jaar juli nauwelijks nog vlees of zuivel als melk, karnemelk en yoghurt. Ik gebruik het woord nauwelijks want grandpa eet gewoon zijn yoghurt en voor t bakken gebruik ik nogal eens biologische roomboter naast kokos en olijfolie. Ik moet zeggen dat ik me stukken beter, fitter voel en ondertussen 8 kilo ben afgevallen . We eten lekker veel en gevarieerd, er sterven geen dieren voor ons voedsel en dat geeft me een goed gevoel hoor. Als beginnende zelfvoorziener had ik een aantal jaren terug bedacht zelf onze kippen, niet alleen voor de eitjes maar ook voor de slacht te houden. Er kwamen ook konijnen voor de slacht en geloof me als je konijnen hun gang laat gaan heb je zo een diepvries vol vlees 😄
Kijk hanen slachten is niet zo moeilijk , zeker niet als je elke ochtend gewekt wordt door een broederlijke mannenkoor, maar een lief zacht konijn is een ander verhaal. Daarmee viel al het kwartje, ik kan geen knuffelbaar dier dat ik liefdevol verzorgt heb doodmaken en vervolgens opeten...en wees eerlijk die hanen waren eerst schattige kuikentjes... en waarom zouden mijn eigen beestjes meer aaibaar, liever zijn dan de beestjes uit de vleesindustrie . Iedereen die vlees eet zou een beestje moeten slachten zodat ze weten wat het kost voor beest en mens om te slachten. Na het kijken van diverse documentaires was voor mij de zaak duidelijk, ik koop geen vlees meer , ik slacht niet meer. Het vlees dat in de vriezer ligt maken we op ( anders is dat offer voor niets geweest) of geven we weg want het vlees dat we hebben is duurzaam zoals het heet , van buitenrunderen , schotsehooglanders enzo. 

Onze kippen lopen overdag, als we thuis zijn vrij rond, ze leven lang en gelukkig ( hoop ik) en leggen 1 a 2 eitjes per dag, daar genieten we gewoon van. Meneer en mevrouw Jansen - konijn leven elk in hun eigen grote hok en huppelen daar vrolijk rond. Kaas halen we van de markt van een zuivelboerderij uit de buurt, de yoghurt die we kopen is biologisch en na de budgetmaand weer  biologisch-dynamisch , zo doen we maar ons best om goed te zijn voor de dieren , het milieu en onszelf. 

Als vervanging voor melk en yoghurt  drink ik amandel- soja- en  havermelk en staat er vaak een pak plantjesyoghurt in de koelkast. Als vleesvervangers  eten we veel noten, bonen en af en toe een vleesvervanger van bv de vegetarische slager. 

Zonder dierlijke producten ben je goedkoper uit merk ik. Als ik kijk naar de boodschappenlijstje van vorig jaar in de sobere maand januari dan waren we zeker elke week zo een euro of 10  kwijt bij de kaasboer voor kaas , boter en/of kwark. Nu eten we een pondje kaas in de 1 a 2 weken en dat scheelt enorm. Een pond droge bonen is bv stukken goedkoper dan een pond biologisch rundvlees ik bedoel maar. 

We zijn er blij mee zo. 

Liefs grandma . 

8 opmerkingen:

  1. Let op je vit B12.Bij mij ging het andersom. Na 35 geen vlees eet ik weer twee keer per week een stukje.En wat zuivel en kaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, gister lag ik ook al blog over mensen die fitter werden na stoppen met eten van vlees en vnl. plantaardig. Ik ga me er toch nog maar een s even in verdiepen of het een paar maanden proberen. Want alleen daarom is het goede keuze, maar idd vooral voor planeet. Leuk om te lezen hoe creatief jullie zijn. Groet Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De eerste keer dat ik reageer op je blog, ik eet ook nauwelijks vlees (en dan alleenbiologisch). Kaas is niet altijd vegetarisch, hier wordt stremsel gebruikt van dode kalveren. Biologische kaas bevat meestal geen dierlijk stremsel. Op de site van de vegetariërsbond kun je hier meer over lezen.
    groeten van Janet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe het ook zoals jullie. Ik ben al vaak veranderd van eetpatroon. Eerst vegetarisch, toen anderhalf jaar veganist. Ik voelde me toen niet altijd goed en ben terug gegaan naar af en toe een stukje vis en wat kaas. Nu weer helemaal vegetarisch met heel weinig kaas en af en toe een eitje, wel allemaal biologisch. Alleen daar zou ik ook wel weer vanaf willen. Ga maar gewoon langzaam afbouwen denk ik, 95 procent van mijn dieet is al veganistisch. Blijft het zo is het ook goed.
    Waar ik altijd zo'n moeite mee heb is dat mensen dan ach en wee over de vleesindustrie roepen en vervolgens gewoon dat vlees gaan kopen, en niet omdat dat financieel moet maar gewoon omdat het lekker goedkoop is. Veel mensen denken toch nog met hun portomonee, ondanks wat ze roepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi voor de planeet en voor je gezondheid weet ik zo niet wat er beter is !?
    de rommel die er in plantaardige (gekochte!) "vlees" zit en alles met soya (genetisch gemanipuleerd brrr en al die oerwouden die daarvoor gekapt worden en daardoor alle dieren en
    planten alsook de bewoners daar alles kwijt !!)maarja vegy zijn is nu hip en in ik denk dat we vooral met respect voor al wat leeft moeten handelen en eten en als we
    vlees eten dat het dier een goed en fijn leven had en dat we gevarieerd eten niet alleen kip-filet maar ook kippelever ! dat is zo voor elk dier géén enkele MARGARINE het toppunt van goedgepraat VERGIF géén gezonde magere zuiveltoetjes vol nepfruit,verdikkingsrommel geur en smaakstoffen en verbied SMAAKVERSTERKERS en KUNSTMATIGE ZOETSTOFFEN en zorg ervoor lieve regering dat iedereen toegang heeft tot koudgeslingerde honing en gezonde zuivere STEVIA en hou hormonen en antibiotica
    weg van mijn kalkoen en kip laat mijn eieren niet gelegd zijn door mevrouw kip die niet weet dat gras groen is en de lucht blauw ! waarom zit er cellulose in mijn pakje gemalen kaas ?
    cellulose in mijn WC-papier oke ? jaja omdat het niet zou kleven in Fr mag het niet! waarom zitten er in alle schampoo ed in Belgie (daar woon ik) PARABENEN slecht superslecht heeft invloed op je hormonenhuishouding ook in de schampoo van bij de apotheek die wij gebruiken in Fr is zelfs het HUISMERK van de supermarkt VRIJ VAN PARBABENEN !!! Waarom zit er suiker in de filter van een sigaret ? jaaa en zoek eens een mayonaise zonder suiker ....gevonden ?moeilijk hé , als ik mayo maak 2 eieren ja volledig erbij een goeie kwak belgische mosterd peper en zeezout (je wil nooit meer géén gewoon zout !)mixen en traagjes een goede olijfolie of zonnebloem-olie et voila super mayo en dat op verse zelfgesnedenfriet gebakken in zuivere cocosolie van de natuur-winkel mmmm en neen ze smaken en geuren niet naar cocos! of fijne frietjes in een kom doen erbij olijfolie en kruiden naar smaak en in een hete oven gaarbakken 1/2-erwegen
    patat omdraaien en voila verse frietjes en gezond !
    lieve groet jezebelle (sorry, ik kan niet stoppen als ik op het
    voedsel-paardje zit) o ja in tandpasta zit ook SUIKER en hoorde je al van oer-suiker (alle goede vezels zit er nog in ) en wijnsteenpoeder (veel gezonder dan bakpoeder)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 😊met veel plezier en herkenning je reactie gelezen. Ik probeer ook zoveel mogelijk rommelvrij te eten en te leven. Veel vers en onbewerkt voedsel, en voor alle huishoudelijke karweitjes gebruik ik azijn, bakingsoda, groenezeep ed, voor de was ecover of zelfgemaakt wasmiddel , voor de witte was wasnoten die dochter meenam uit India. Voor t douchgebeuren allepozeep en om het haar wat te beschermen wrijf ik wat kokosolie in de puntjes. Olie of biocremepjes op de rimpelige snoet en organische deo.
      Ik bak Mn aardappeltjes ook vaak in de oven , al eens frietjes gemaakt van zoete aardappel of knolselderij ?
      Succes met je strijd op je voedsel-paardje ik vecht met je mee!

      Verwijderen
    2. Wel belangrijk om te weten dan voor jou, is dat biologische soja verbouwd wordt in Europa en dat de soja die verantwoordelijk is voor de bomenkap, hoofdzakelijk bestemd is voor diervoer!

      Verwijderen
  6. sorry, ovenfrietjes op bakpapier uitspreiden en ja wij eten vlees niet vaak maar het dier had een goed leven rundsvlees via een boerderij en ja dat is in één keer zo'n 400 a500 € maar van dat vlees eten wij veel minder zo'n 200g minder per maaltijd gewoon omdat het beter van kwaliteit is en minder water bevat !
    eieren zijn van onze drie dames en die leggen veel ik geef wekelijks eieren weg aan 2-buurgezinnen zelfs in deze vries-kou
    elke dag 3 eieren ze worden geknuffeld in stro warm gehouden ik zoek wormen voor ze :-) en bedank ze als ik de eieren raap en als er nog géén moestuin is mogen ze overal anders in hun ruime ren er is zelfs een veranda voorzien mocht het regenen !echt!
    en vegy-hamburgers leerde ik maken door Annemiek-je Vandeursen en Toor de haas super dames !!!
    mooi en fijn weekend ! Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen