zondag 17 maart 2019

De vegan wasdoeken en volop bezig.

Gisteren vond ik de tijd om verder te experimenteren met de koolzaad wasdoeken. Ik had als advies gekregen om meer jojobaolie en arachideolie te gebruiken. Werkelijk waar dat werkte goed ! De olie werd mooi opgenomen. Ik deed de doeken niet in de oven maar gebruikte het strijkijzer. Ik legde een dubbel gevouwen oude handdoek op het aanrecht , daarop een stuk bakpapier , dan de lap en die bestreek ik met de gesmolten olie en was, daarop weer een stuk bakpapier en strijken maar.
De was wordt zo mooi verdeeld, super. Overtollige was wreef ik weg met een stukje keukenpapier. De doeken droogden goed op maar ze bleven niet zo mooi plakken zoals een bijenwasdoek dat doet als je ze ergens omheen vouwt. Ik probeerde meer koolzaadwas , minder koolzaadwas maar nee . Ik ga de doeken dus niet als een alternatief  voor bijenwasdoeken verkopen. Je kan er wel een brood in verpakken want de doeken zijn waterafstotend en laten weinig tot geen lucht door, zo houden ze het brood vers. Claire van Omdenoord naait er tasjes van, dat  ga ik binnenkort maar eens doen ...voor brood ofzo.


'k krijg gewoon zin in een picknick :)

Ik gebruik eigenlijk nooit keukenpapier, maar voor dit project was krantenpapier niet zo geschikt, dat geeft zo af hihi. De, met was doordrenkte, proppen keukenpapier gebruiken we nu als aanmaak "blokje" niets gaat hier verloren.

Ondertussen brei ik me een slag in de rondte met de schuursponsjes. Ik heb ze nu een aantal dagen gebruikt en ben er zeer tevreden over. De sponsjes krimpen wel trouwens. Kijk maar.

voor de kijkers links de nieuwe, rechts een aantal keer gebruikt.


Zoals je kunt zien heb ik ook een sponsje gemaakt van sisal , hij doet het goed, is enkel gebreid maar is zo ruw brrrr. De onderste van jute is mijn favoriet, hij is zachter, dubbel gebreid en werkt prima. Ongewassen is hij 12 cm na het wassen ( na de krimp ) 10 cm. 

Binnenkort in het winkeltje van grandma :)

Aankomende week wordt het weer iets beter naar  het schijnt, joehoe moestuin here I come!!!!!

liefs grandma.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten