donderdag 14 maart 2019

koolzaadwas

Een tijdje terug zag ik op pinterest vegan wasdoeken, nou kijk dat soort dingen wil ik dan wel eens uitproberen he. Ik bestelde een kilo bij Claire en omdat een mens deze dagen maar weinig buiten kan doen ( wat een regen he)  ging ik vanmorgen maar eens een koolzaadwasdoek maken.

Ik smolt de koolzaadwas met een beetje jojoba olie in een olvarit potje , verwarmde de oven op 80 raden en  legde de doek op een bakplaat, bekleed met bakpapier, in de oven. De doek wordt dan lekker warm. Toen de was helemaal gesmolten was haalde ik het bakblik uit de oven en bestreek de doek met een kwast met de olie, daarna zette ik het bakblik weer in de oven zodat alles mooi uit kon vloeien. De doek uit de oven, even wapperen en klaar. Ik vond de doek niet fijn de was leek er een beetje op te liggen en vertoonde veel witte randen en vouwen na gebruik. Gekrakeleerd zeg maar. Ik nam kontakt op met Claire en zij adviseerde me om er meer jojobaolie en arachideolie bij te doen, nou dat ga ik morgen maar proberen, komt goed. Ik had nog een half potje was over, smolt dat opnieuw en voegde geurolie toe, roos en lavendel. De was goot ik in een old-school plastic eierdoosje.

Afbeeldingsresultaat voor jaren 70 eierdoos


en zo had ik wax melts, je weet wel van die kaarsvet geurblokjes die je in een geurbrander kunt doen.

geurwax brander - 13501804 - HEMA
deze is van de Hema.

Ze zien eruit alsof het halve eitjes zijn en ruiken heerlijk. 







Koolzaadwas is heel geschikt om kaarsen en dit soort dingen van te maken er zit geen paraffine of andere troepjes in , echt fijn. Kijk maar eens op  https://www.kaarsenmakerijomdenoord.nl/ leuk detail het is een Gronings bedrijf :)

weer wat geleerd vandaag, liefs grandma.


7 opmerkingen:

  1. Wat leuk, ik kende het niet. Leuk bedrijfje,ze maken soms ook spannende kaarsen zag ik :)

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zien ze er leuk uit! En goed van je dat je je niet uit het veld laat slaan en gewoon nog een keer probeert.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi allemaal, wat leuk om jullie berichten te lezen. Ik ben Claire Keizer en ik maak de (spannende) kaarsen en vegan wasdoeken. Allemaal van koolzaadwas.
    Binnenkort kun je bij mij speciale melts kopen om zelf je wasdoeken te maken. Deze melts bevatten koolzaadwas, kokosolie, jojobaolie en hamar hars. Zo hoef je niet van alles zelf te kopen. Ook leg ik uit hoe je je wasdoek wel heel fijn kan maken.
    Binnekort is mijn nieuwe, mooie website online. ik laat het jullie eten als het zover is. Hartelijke groeten, Claire Keizer van Kaarsenmakerij Om de Noord. https://www.kaarsenmakerijomdenoord.nl/

    BeantwoordenVerwijderen