zondag 16 september 2018

Weekendje oppassen en de appeloogst is begonnen.

Afgelopen vrijdag zaten we om half 7 al in de auto op weg naar Ermelo. Dochter en schoonzoon hadden een weekend-uitje van schoonzoon's werk en wij gingen oppassen op de 3 kindjes. Tjonge jonge dat zijn we niet meer gewend zoveel drukte maar het was erg gezellig en de kindjes luisterden goed en hielpen goed mee. Zaterdag ochtend liepen we om 10.00 uur al op de hei, want ja de jongelui zijn gewoon om 7.00 uur wakker he. Kleinzoon vond een aantal mestkevers, hij heeft een bijzondere belangstelling voor beestjes, hij wilde ze allemaal meenemen, sorry kerel er mogen 6 mee. Aansluitend gingen we naar een kofferbakrommelmarkt , in notime was het geld uitgegeven aan autootjes, een masker en een zwaard, mooie kettingen voor kleindochter en ik vond zelf een Fischer Price kassa, daar was ik al heel lang naar op zoek. We gingen naar huis en aten een broodje. De kindjes speelden met de nieuwe aankopen tot het moment dat kleinzoon een mestkever in de kassa had gestopt, ik dacht dat de eindtijd was aangebroken !!! Schreeuwend en huilend kwamen ze eraan OMAAAAAAA! Eerst de kindjes gesust, daarna de kever uit zijn benarde positie bevrijd. Uit ervaring weet ik dat zo'n kassa erop gebouwd is om er van alles weer uit te kunnen halen...stukjes brood , stukje appel, legoblokjes, knikkers bv Ên mestkevers dus 😂

De rest van de dag verliep tamelijk rustig en tegen 21.30 waren we thuis. We dronken een speciaal biertje en aten wat lekkere nootjes die we van dochter en schoonzoon hadden gekregen voor t oppassen en man wat heb ik vannacht lekker geslapen, doodmoe was ik. 

Vandaag de valappeltjes geraapt, de meesten waren zowaar gaaf.


De mooie dikke liggen op de fruitschaal en van de rest maakte ik een grote schaal appelcrumble en een pannetje ongezoete appelmoes , dat laatste gebruik ik vaak bij maken van bv de courgette cake van t vorige blog.




Heerlijk appels uit onze eigen tuin. 

Omdat de oven toch aanstond maakte ik een grote courgette soldaat voor 2 x een cake, er was toen nog een halve courgette over en daar maakte ik soep van. 

Favo cake

Ik vergeet af en toe een courgette te plukken en dan groeien ze uit tot machtige exemplaren niet meer lekker zijn om te roerbakken of om rauw te eten maar wel zijn geschikt voor cake en soep. Trouwens dat geld alleen voor de groene, de gele krijgen zo'n harde schil die leg ik ergens voor de sier neer . 


Kijk wat een joekels , zelf gevangen door de kindjes 😏

Hondlief is daar waar ik ben..


Tot snel , liefs grandma.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten