zondag 16 december 2018

We maken dat zelf.

De afgelopen weken ben ik veel bezig met het uitproberen van recepten en andere diy dingen. Zo vulde ik mijn voorraad wasmiddel aan met een flinke hoeveelheid zelfgemaakt wasmiddel, ik nam daarvooor een receptje van pinterest. Jeweetwel geraspte zeep enz.

3 liter water verwarmen
60 gr geraspte biozeep erbij
45 gr baking soda ( kan prima schijnt het i.p.v. soda)
Essentiële olie voor t geurtje.

Roeren tijdens het koken. 
Nacht laten staan 
Mixen met een garde of staafmixer en klaar is kees. Het wasmiddel dikt nog na in de fles, voor gebruik de fles schudden en het is weer vloeibaar. Ik gebruik een vol wasbolletje per wasbeurt. 



Voor zeep en wasmiddel maken bestelde ik een aantal geuren . 


Ik ben dol op deze 😊

Omdat de was nu hoofdzakelijk op een wasrekje droogt en daardoor wat stug aanvoelt zocht ik ook een recept voor wasverzachter.

2 cups huishoud azijn
2 cups water
30 ml vloeibare plantaardige glycerine
En de zalige geurolie , ongeveer 20 druppels, je kunt altijd wat meer druppels in het wasverzachterbakje van je machine doen hè. 

Voor de badkamer gebruik ik citrusazijn. Je doet dan de schillen van uitperste citroenen en/of sinaasappel in een pot en giet daar zoveel ( schoonmaak) azijn bij dat de schillen onder staan. Ik laat dit ongeveer 2 weken staan en zeef het dan door een katoenen doek. Doe de citrusazijn in een spuitflacon en het is klaar voor gebruik.

Ik maakte ook een voorraad lippenbalsem en bijenwasdoeken, mocht je deze willen bestellen stuur dan een mailtje naar grandmakleinfarmhuus@gmail.com dan stuur ik het naar je op. 

* De bijenwasdoeken kun je in verschillende maten bestellen.

25 bij 25 cm   €  4.50
30 bij 30 cm   €  5.50
35 bij 35 cm   €  6.50

Een setje van alle drie de maten  € 14.00

Je kunt in principe elke maat bestellen maar niet groter dan 40 cm. Liever een ronde bijenwasdoek? Laat me maar weten dan maak ik het voor je 🤗

* De lippenbalsem kost 2.75 per blikje.

Dit is exl verzendkosten , ik moet nog even nakijken hoeveel die kosten zijn 😄. Het zal wel meevallen alles kan in een brievenbus pakketje. 

Ik ben bezig met het opzetten van een webshopje, ook weer lollig. 

De zeep die ik een aantal weken geleden maakte is goed gelukt, omdat er veel olijfolie in zit is de zeep vrij zacht , ik laat ze nog even liggen. K word zo blij van dit soort dingen, van mijn zelfgemaakte zeep kan ik dan weer wasmiddel maken, alles zonder meuk hoe fijn is dat.

Recept zeepje.

500 gram olijfolie
150 gram kokosolie
2 eetlepels honing
Geurolie , ik nam ongeveer 45 druppels sinaasappel essence.
Voor kleur nam ik een halve theelepel kurkuma maar dat voegde eigenlijk niets toe 😁.
241 gram water
89 gram NaOH 

Let op! Alles in grammen!

Voor de werkwijze, zie mijn blog over zelf zeep maken.


Cupcake-je vorm 


Liefs grandma.







2 opmerkingen: