zondag 23 juni 2019

Stadspark Live en een bijen avontuur

Deze week hadden we aantal drukke dagen, meer drukte dan normaal zeg maar. Afgelopen donderdag gingen zoon en schoondochter naar een concert van Phil Collins en pasten grandpa en ik op de kindjes. Ze waren laat thuis rond 3 uur in de ochtend, grandpa was al eerder naar huis gegaan en ik had  bedacht gewoon op de bank te gaan slapen. Helaas ben ik een slechte slaper dus toen de jongelui midden in nacht stilletjes binnen kwamen werden ze met een vrolijk "hallo, hoe was het" begroet :)
Gisteren waren grandpa en ik zelf aan de beurt, we hadden kaarten gekregen van de schoonvader van jongste dochter voor het Stadspark Live festival in Groningen en we hebben genoten !

Vandaag hebben we eerst maar eens wat uitgeslapen en een rustig ontbijtje genuttigd, nog nagenietend van gisteren. Nou de rust was van korte duur, tegen de tijd dat we het tweede bakje koffie wilden inschenken hoorde ik een gegons van jewelste. Achterin de tuin ontwikkelde zich in no-time een zwerm WGHAAAA dat is toch een  beetje een nachtmerrie idee van me. De zwerm vloog hoog over de tuinen van de buren en verdween al snel uit het zicht. Ik was er achteraan gelopen maar ik ben bang dat ik dit deel van een volk kwijt ben. Ik was nieuwsgierig uit welke kast hij kwam want ik net alles nagekeken, behalve een kast die ik van de week had gekregen. Dat volkje was gisteren zo pissig en bozig dat ik de bak er weer op gezet heb en bedacht dat dat een karwei voor vandaag zou worden. Tot mijn grote verbazing begon op dat moment nog een volk te zwermen huh! De koningin in dat volk is gemerkt en geknipt die zou niet ver komen. Ik belde een van mentors van de bijen vereniging en legde de situatie uit. Kast open maken, en controleren. Warempel het koninginnetje liep gewoon in het volkje, ik brak de doppen van toekomstige koninginnen, die ik toch nog vond, weg en sloot de kast. Waarschijnlijk is het toch de nieuwe kast waar een zwerm is afgekomen. Morgen komt mn bijenvriendin en zullen we samen alle kasten nakijken.

Ik bracht de buurtjes middels een app-je op de hoogte maar tot nu toe geen respons.
Ik vond het super spannend en besloot ter plekke om niet meer dan 4 kasten te houden en niet meer uit te breiden, tjonge.. :)





Afijn , weer heel wat geleerd vandaag. 

liefs grandma.







4 opmerkingen:

  1. Wij hadden hetzelfde, ondanks inspectie is de koningin er toch vandoor met n deel van het volk bij 1 van de kasten. Houd elke tien dagen inspecteren in de kasten aan, dan voorkom je dat meestal. Wij waren nu iets later dan deze tien dagen. Van de week kon de man wel een zwerm scheppen in de buurt.
    Jammer dat we zo ver uit elkaar wonen, zou anders graag keer koffie drinken en over moestuinieren,zelfvoorziening en bijen kletsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja jammer he. Mocht je ooit in Drenthe komen/zijn je bent altijd welkom :)

      Verwijderen
  2. MAN! Ik was ook bij Sting.... Heel jammer dat ik jullie niet heb gezien. Je kon mij herkennen aan een rood hoofd met daaronder een glas bier.

    BeantwoordenVerwijderen