donderdag 22 mei 2014

Vlierbloesemsiroop

Ik zag dat de vlier al begint te bloeien, yes ! Bij ons in het mini-bosje bloeit ie al rijkelijk. Ik wacht nog even totdat er weer een grote overvloed is en dan ga ik gewapend met een schaar en plastic tas de schermen oogsten voor zalige vlierbloesem siroop. Ik geef jullie het recept alvast want als het zover is heb ik geen tijd uitgebreide blogjes:)

Nodig;

veel bloemschermen
1250 gram suiker per liter ( ik doe zelf 1 kilo op 1liter )
eventueel 20 gr citroenzuur.

De geplukte schermen even uitschudden voor de kleine beestjes die er misschien in zitten
Doe zoveel mogelijk schermen zonder steeltjes in een grote pan of een emmer met een deksel. Overgiet deze met zoveel water dat ze onderstaan. Deksel erop en koud wegzetten, minstens 1 dag iets langer kan ook.

Giet alles door een vergiet zodat je alleen het vocht overhoud. Giet het daarna nog eens door een schone theedoek/zeefdoek. Meet de hoeveelheid vocht af en doe het in een grote pan. Pas de hoeveelheid suiker ook af en doe dat erbij. , breng het water net niet aan de kook.  Roer tot de suiker opgelost is. Dit duurt ongeveer 10 minuten, voeg dan het citroenzuur ( citroensap kan natuurlijk ook ) toe.  Door het citroenzuur is de siroop langer houdbaar naar het schijnt en krijg je een frissere smaak. Je kan ook direct als je de bloemen onder water zet, in stukken gesneden citroen erbij doen.

Doe de siroop gloeiend heet in gesteriliseerde flessen , dop erop en voila , je eigenste vlierbloesem siroop.



Op internet zijn allerlei recepten te vinden waar ze bv nog munt en / of rozenblaadjes toevoegen .

De kleine bloemetjes zijn trouwens ook heerlijk door pannenkoekbeslag. Vlierbloesemsiroop waterijsjes ook heerlijk fris.

Nu ga ik snel de tuin in om een dood kipje uit het hok te halen. Zopas vond ik een van de vriendinnechies dood in het hok....jammer. Waar die nu dood aan is gegaan, het was zo'n hybride kip, gefokt om te leggen en die leven niet zolang....ik denk dat ze 3 jaar was....we hebben een zijdehoentje van minstens 9 jaar...

nou ja, niks aan te doen.

Fijne dag, liefs grandma.




9 opmerkingen:

  1. Jammer van dat kipje...
    Leuk dat recept, ik heb ook een vlier in de tuin dus ik ga het proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach gut arm kipje. Hier ook al eentje die zich niet okay schijnt te voelen. Ben benieuwd..

    Vlierbloesemsiroop.....hmmmmmm zo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beetje gek he. Ik heb het beestje goed bekeken maar kon ook geen gekke dingen of rare beestjes ontdekken. Ze was ook nog flink zwaar.

      Verwijderen
  3. Jammer van je kipje.

    Dat recept klimt veelbelovend. Misschien ga ik het eens proberen: bij mijn ouders staan meerdere vlierbesstruiken. Ik zag vandaag zelfs een roze vlier: die had ik nog niet eerder gezien :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben sinds het vroege voorjaar ook een roze vlier, k zag hem bij de kweker, bijzonder.

      succes met de siroop.

      Verwijderen
  4. Vorig jaar heb ik dit ook gemaakt :) Heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier op de zandgrond helaas niet zoveel vlier. Ik ga er wel naar zoeken want die smaak van vlier daar gaat niks boven! Sneu van je kipje. Ook een hybride kipje wil graag leven ...

    BeantwoordenVerwijderen