dinsdag 22 april 2014

de gewone gang van zaken

Zo paasdagen en dinsdag- werkdag achter de rug, even rust in de toko. Eerste paasdag hadden we het huis vol met kinderen en kleinkinderen, behalve het pasgetrouwde stel :( werken he. Het was een drukte van jewelste dat kan ik je vertellen. We aten onkruidsoep, wraps, aspergesalade, mihoen, eitjes, stokbrood met roomboter en brood dip olie en een lekker toetje met een saus van rabarber uit de tuin en aardbeien van de groenteboer.

Het kleine vee groeit als kool. De konijntjes zijn super sweet. Er is een zwarte, twee grijze en een albinootje, ja met rode oogjes. Vanmiddag toen ik thuis kwam huppelden ze wat door het hok, niet te geloven dat ze nog maar twee weken oud zijn!
De kuikentjes gingen vandaag voor het eerst naar buiten. Piepend verkenden ze het nieuwe stukje wereld. Ze zitten in een oud konijnenhokje met rennetje, moeder kip leerde ze vol geduld hoe ze weer in het binnenhok moesten komen. Al kloekend liep ze het plankje op en neer  totdat ze achter haar aan kwamen naar boven, zucht :).

Als het spul zo klein is kan ik me niet voorstellen dat we de ventjes toch echt voor de slacht gebruiken. Zo hoort dat bij de zelfvoorziening. Wil je ook leren hoe je bv een konijntje verwerkt,
eenvoudigerleven.wordpress.com geeft binnenkort weer een cursus, op haar blog kun je je opgeven.

De tuin is heerlijk groen, in de moestuin komt de meeste groente al boven. Ik zag wel dat er "vreterij" bij de sla zit. Ook de peultjes hebben als maaltijd gediend. Afgelopen weekend heb ik  wat extra peultjes gepoot eens zien hoe het verder gaat. We sparen koffiedik tegen de slakken ( dank voor deze onlanks gekregen tip) en er ligt een groeivlies over een groentebed tegen de vogels, vooral duiven zijn dol op frisgroen peulenblad.

Kater Guus mag af en toe uit zijn bench, op dit moment ligt ie naast me op de bank te slapen. Hij loopt een beetje kreupel maar het gaat de goede kant op. Afgelopen vrijdag moesten we voor controle bij de DA komen. Ze vond hem een stoere kerel. Met een flesje pijnstillers a 8.00 euro gingen we weer naar huis.

Morgen maak ik een begin met het opknappen van het oude bed. Ik zag dat er houtwormgaatjes in zaten. Ik strijk een grote hoeveelheid petroleum over het aangetaste gedeelte, dat zal de smikkelaars leren! Daarna even grondig afnemen en dan in de verf van Painting the Past ( mijn favoriet). Zo heb ik straks een mooi logeerbed voor nog geen 50 euro.

liefs grandma.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten