zaterdag 5 april 2014

gezond verstand, dierenliefde, grof geld.

Afgelopen dinsdag kwam ons Guus onder een auto. We vonden hem op weg naar ons werk, een paar meter van ons huis. Hij leefde nog maar zijn achterlijf leek erg kapot, gelukkig geen bloederige toestanden. We hebben hem naar huis gebracht , in een doosje gedaan met een zacht dekentje. gelukkig kon grandpa onder werktijd even met hem naar de dierenarts. Het zag er niet zo best uit. Er moest een foto gemaakt worden, kosten 125 euro, maar ze keken het even aan en Guus mocht daar de rest van de dag blijven zodat schoondochter en ik hem s'middags konden halen.
Die middag leek het niet veel beter met Guus. Nu hebben we hier het beleid, de katten leven in vrijheid en soms sterven ze in vrijheid. We wonen in een buitendorp aan een drukke weg, veel ( landbouw ) verkeer. Onze katten zijn onze muizen -en rattenjagers en mogen staan en gaan waar ze willen. Ze klimmen in bomen, bakkeleien met andere katten, mogen een nestje jonkies ( de vrouwtjes dan he ) en genieten van hun katten bestaan. We gaan geen dure ingrepen van 100-den euroos doen voor katten die altijd buiten zijn met alle risico's vandien.
Wij kunnen dat wel zo besloten hebben maar de praktijk is dus even anders en dan heb ik het over de dierenarts praktijk. Toen ik bij de praktijk kwam en het er voor t beestje nog steeds niet goed uitslag, had ik al min of meer besloten hem in te laten slapen. Zo makkelijk ging dat niet want eerst moest die foto, in de kliniek, gemaakt worden en naar aanleiding daarvan kon met de behandeling worden gestart. Ik vroeg wat die behandeling dan zou in houden en hoeveel ons dat ging kosten want eerlijk gezegd  vond ik die foto al te duur ( daar zou dan het consult, de injecties die hij al gehad had nog over heen ) . Ik zei ook dat als dat een dure operatie zou worden we dat niet gingen doen. Nou het bedrag konden we eventueel ook in termijnen betalen. Ik dacht dat ze doof was en zei dat we het niet gingen doen omdat we het te duur vonden. Ze vond mij erg raar en had nog nooit iemand zoals mij meegemaakt die zulke dingen zei. Als optie gaf ze nog dat ze Guus zouden overnemen, eventueel op hun kosten opereren en herplaatsen. Ik zei dat daar ook geen sprake van was want Guus is onze kat. Of ik dan liever had dat Guus een spuitje kreeg dan dat hij herplaatst zou worden en inderdaad dat vond ik . Ze zei dat ze Guus niet mee kon geven als we geen behandeling zouden doen, we konden aangeklaagd worden voor nalatigheid, blablabla.  Het klonk me allemaal zo vreemd in de oren. Uiteindelijk zei ik dat we voor de foto zouden gaan, ze mocht een afspraak voor ons maken bij de kliniek want ergens wilde ik toch weten wat onze stoere kater nou mankeerde. Afijn, ik nam Guus mee naar huis, verzette de afspraak naar de volgende dag. Grandpa en ik waren verbolgen en vonden het een bijzonder vreemde toestand. We hebben het hier over een dier niet over een kindje. k Had ook maar niet verteld dat we onze eigen kippies eten...
De volgende dag vroegen we een second opinion aan bij een andere DA, een foto kostte daar 35 euro ( wat !!) en als uit de foto bleek dat er niets aan te doen was of we wilden geen dure behandeling dan werden alle mogelijkheden besproken. Het was tenslotte onze kat. Kijk dat klinkt redelijk. De eerste DA afgezegd. Guus ging voor een foto, had zijn heupje op 3 plaatsen gebroken, geen operatie mogelijk. Het zou door rust moeten genezen. Voor een luttel bedrag mocht hij een nachtje blijven om te zien of hij nog kon plassen. Nu ligt onze vriend in een bench in de woonkamer, hij vindt er niks aan en probeert de benen te nemen als hij de kans krijgt :) Hij heeft wat pijnstillers en iets tegen ontsteking meegekregen en uiteindelijk betaalden we toch nog wel wat, maar goed.

Ik vraag me af hoe ver gaan we met onze huisdieren...kunnen ze ons verplichten een kat te behandelen ( als in dure operatie) en anders in beslag te nemen?? Uithuisplaatsing van je kat, doe normaal en gebruik je verstand.
De asiels zitten vol met niet plaatsbare katten. We eten plofkippen waarvan iedereen weet dat 1 op de 2 gebroken pootjes heeft, een koe die op haar uier trapt wordt dezelfde dag nog afgevoerd als noodslacht, een renpaard die een been breekt wordt zonder pardon afgemaakt, wat te denken van de bio industrie enzenz.

Hoorde ik later dat een kat die overgenomen en geopereerd is voor 80 euro herplaatst wordt !

t Is te idioot voor woorden.

Ik zou gewoon iedereen aanraden naar de prijzen te vragen voor je met je huisdier naar de dierenarts gaat. De prijzen liggen ver uiteen. De bejegening ook....

liefs grandma.


37 opmerkingen:

  1. Soooodeju zeg! Ik ben het helemaal met je eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zo wilden wij ruim een jaar geleden onze 18 jarige poes in laten slapen omdat ze dement geworden was en alleen nog maar de hele dag lag te slapen en overal plaste en regelmatig krijsend door het huis liep , dat was een hele moeilijke beslissing voor mijn dochter omdat het haar eerste poes was, bij de dierenarts verteld wat de bedoeling was en poes werd onderzocht, nee ze ging haar niet laten inslapen omdat poes verder gezond was huh? ze kon wel een aromatherapie voorschrijven en pijnstillers , tegen de pijnstillers zeiden we ja tegen de aromatherapie zeiden we nee, de rekening ruim 150 euro, voor het onderzoek en de diagnose en de medicijnen en of we met een paar maanden terug wilden komen om te kijken hoe het dan met haar was, nou nee , we hebben de natuur haar gang laten gaan en een maand later is de poes overleden. vond het echt een belachelijk gedoe, waarom een poes die al zo oud is tegen vreselijk dure kosten koste wat het kost in leven laten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rare toestanden toch, natuur haar gang laten gaan was een goeie keus van je.

      Verwijderen
  3. Zo, eindelijk eens iemand die durft te zeggen waar het op staat!
    De meeste Da's spelen in op je gevoel. En jij hebt prima weerstand geboden.
    Als je niet doet wat zij aanraden ben je slecht voor je dier! Toedeloe!
    Ik liet mijn allerliefste kat van 19 jaar inslapen en kreeg de vraag of ze hem naar Utrecht mochten sturen voor onderzoek (op mijn kosten).
    Wat dit was een zeldzame ziekte!
    Toen ben ik wakker geworden. Nee, niet naar Utrecht en gewoon naar de destructie met andere gevonden stadsdieren.
    Verder doe ik niet meer aan jaarlijkse onzin controles, aan stupide jaarlijkse inentingen en geef ik geen seniorenvoer.
    Ik laat mezelf ook niet inenten en ik eet ook geen seniorenvoer.
    Heb eens aan de DA gevraagd wat kattenziekte is. Wist ie niet, haha!
    Hondenziekte, idem dito!
    Mensenziekte? Daar gaan weer anderen over!
    En ook nooit een paracetamol geven, he! Hallo, DA op wie denkt u dat het getest is? Tjaa, toen zei hij niets meer.

    Grandma, goed gedaan! Hoop dat Guus snel weer de oude is! Die jongen gaat het vast redden!
    Hein

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja en ik ben het dus wel met de eerste DA eens. Ik vind het zelfs een heel fair aanbod dat ze hem willen overnemen en herplaatsen. Zeker als het goed operabel was en jullie het alleen om de kosten niet willen. Mijn ervaring is dat DA juist heel reeel is. Wij hebben hier een paar jaar terug een hond laten in laten slapen. Oud en ziek en medicijnen sloegen niet aan. Dat ging in goed overleg. Mijn katten zijn 11 en 14 jaar oud. Ze zijn nog nooit geent en de DA geeft juist ook aan dat dit nergens voor nodig is. Ik zie DA dus ook niet als geldklopperij. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb in de gaten dat jij een dierenarts hebt die reageert als de DA die wij als second opinion bezochten. Ook deze tweede dierenarts schijnt dieren te kunnen herplaatsen. Waar het mij om gaat is dat de eerste zeker 3 x zo duur was, er voor mijn gevoel slecht overleg was ,ik voor het blok gezet werd en voor er uberhaupt een prognose was gesteld de kosten al zo hoog waren dat we voor dat bedrag een "eventuele" operatie bij DA 2 hadden laten kunnen uitvoeren. Ja ik vind dat geldklopperij.

      Verwijderen
  5. Zijn onze huisdieren nog dieren?

    Sluit me helemaal bij je aan, gaat nergens meer over.

    Siny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben het met je DA eens, vind het heel netje's dat dierenwelzijn voorop staat bij ze en ze hem van je over wilde nemen en herplaatsen. ( dat achten hun de kans op genezing en een verder goed leven, positief )
    Als je voor dieren kiest kosten ze nou eenmaal geld en moet je ze een dierwaardig leven geven.

    Eigen kippen eet ik ook, dat staat los van voor je dier zorgen als ze wat mankeren.
    Enten heeft er ook niets mee te maken, ik laat ze ook niet jaarlijks enten omdat het niet nodig is.
    Paracetamol moet je idd niet aan je huisdier geven, google maar eens is uitvoerig getest....

    Mijn kat met HCM wilde ik een verder leed besparen, hij as nog heel goed maar had geen goede prognose, en werd gewoon in geslapen omdat dat voor hem ook het beste was. ( was 2 jaar jong )

    Ik vind jou verhaal erg berusten op geld en niet op het dierenwelzijn.

    Deboor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik neem zeker de verantwoordelijkheid voor mijn dieren, als ze iets mankeren gaan ze naar de dierenarts, zo kreeg bv een van de katten ooit een keizersnee omdat er een kleintje dwars lag. Dit ligt anders ( zie ook mijn antwoord aan anoniem). Daar komt bij dat het voor Guus een drama is om de hele dag in huis te zitten, nu dus in een bench, klimmen en jagen is zijn leven. Hem laten opereren, weken opsluiten, herplaatsen bij wie weet waar, misschien nooit meer naar buiten en inderdaad voor een enorm bedrag....nee daar kies ik dus niet voor. Niet voor hem en niet voor mij. Gelukkig hoefde ik geen keus te maken en kan Guus over een aantal weken gewoon weer naar buiten om zijn ding te doen.

      Alleen een pootje zetten kost al 450 euro wie weet wat ze voor een heup operatie vragen!! Een vriendin van mij moet rondkomen van 800 euro in de maand......ik bedoel maar.

      Verwijderen
  7. Sorry maar katten maar laten jongen (alsof er nog niet genoeg zijn) en zonder goed te weten wat er aan de hand is met je zieke kat de spuit er maar in laten zetten kan ik oprecht niet begrijpen. Natuurlijk zijn er dingen die te ver gaan dat ben ik met je eens maar dit vind ik ook wel kort door de bocht.

    En Deboor, een kat met HCM in laten slapen omdat de prognose niet goed is?Ik heb zelf een kat met HCM en zolang ik met een pilletje per dag haar nog een goed leven kan geven is er geen haar op mijn hoofd die erover denkt haar in te laten slapen. Ze is 14 jaar ( ik heb haar 4 jaar) en ze doet het prima. Ik weet niet natuurlijk of jou kat al doodziek was maar alleen die diagnose is geen reden hem in te laten slapen. Hoe bedoel je "voor hem het beste was"? Zolang hij nog nergens last van heeft en de kwaliteit van leven nog goed is ga er de spuit toch niet inzetten? Ik kan dit echt niet volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ineke, als je kat verlamingsverschijnselen heeft weet je dat verdere behandeling niet gunstig is. Ik doe ook alles in het belang van het dier, al kost het me een paar honderd of duizend euro het zei zo, als de kwaliteit van leven goed is.

      Als de kat op leeftijd is en heeft een heup breuk, tja.. dan is het maar net hoe en wat.. soms is ook de beste keuze een einde aan zijn lijden te maken..

      Deb.

      Verwijderen
    2. Oke, dat haalde ik niet uit je verhaal. Het leek of hij verder nog geen klachten had. Dan kan ik het wel begrijpen wan bij HCM gaat de verlamming aan de achterpoten niet over inderdaad. Ik zou dan inderdaad ook voor inslapen kiezen.

      Verwijderen
    3. Apart dat mijn reactie nu opeens eerst goedgekeurd moet worden?

      Verwijderen
  8. gelukkig maar dat we allemaal zelf een keuze mogen maken en ons niet door anderen voor moeten laten schrijven wat nu eigenlijk dierenliefde is, volgens een kennis die vegetarier is ben ik super schijnheilg als ik zeg dat ik van dieren houd, dan moet je wat hem betreft ook totaal geen vlees meer eten, want dan maak je dieren dood voor jouw plezier en het is totaal onnodig want wij kunnen ook leven zonder vlees, toen ik hem er op wees dat hij leren kleding droeg er doordat hij motor en auto rijd er door milieuvervuiling ook dieren doodgaan zat ik er natuurlijk helemaal naast dit heeft niets met zijn liefde voor dieren te maken ,ook zou hij niet samen kunnen leven met iemand die wel vlees eet want hij kon het niet verdragen dat er dode dieren in zijn koelkast zouden liggen, maar hij gaat dan weer wel bij de MC Donalds een groente burger eten , ik vind dat als je echt consequent bent je dit ook niet moet doen, maar heb wel respect voor het feit dat hij vegetarier is, laten we de keus van anderen respecteren en voor onszelf een beslissing nemen waar wij mee kunnen leven ongeacht hoe anderen hier over denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Over aanklagen gesproken, die dierenarts verdient bijna een aanklacht over misleiding en geld uit de zak kloppen. Ik lees uit dit verhaal,dat het belangrijk is een dierenarts te hebben,die jouw denkbeelden deelt over doorbehandelen tot welke prijs. Letterlijk en figuurlijke prijs. Want een dier kan ook pijn lijden,doordat er (te) veel behandeld wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Hallo Grandma, Onze kat kwam onder een auto en bleek haar bekken gebroken te hebben.
      Veel rust en goede verzorging en tot onze verbazing ( en blijdschap) genas ze prima. Ze klimt en springt weer als vanouds!
      Hopelijk gebeurd dit ook met Uw kat.
      Vriendelijke groet, Franca.

      Verwijderen
  10. Ik vind dit te erg voor woorden, wie bepaald eigenlijk dat een dier minder is dan een kind? alle wezens zijn voor de schepper gelijk. Wie een dier neemt, doet dat met hart en ziel en zal alle kosten moeten dragen, en zich tot het uiterste moeten inspannen om een dier weer gezond te maken. Als de middelen er zijn, moet je ze ook gebruiken. Ik vind dit zo erg, en totaal onbegrijpelijk. Ik las deze blog met belangstelling, maar vanaf nu haak ik af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de Schepper onze Here zijn alles wezens gelijk. Daar ben ik het mee eens.
      Mijn Schepper is tegen inenten van kinderen, tegen bloedtrandfusies.
      Dat geldt ook voor de dieren.
      Maria

      Verwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het probleem is bij de eerste dierenarts dat ze nogal op het geld zijn tegenwoordig. De gezondheidszorg zit er vol mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb een tijd op mijn handen gezeten. Maar toch een reactie. Iedereen maakt eigen keuzes. Zolang het dier een goed leven heeft is het prima wat een mens kiest.Mijn katten krijgen als kitten alle entingen om goed te starten. Daarna niet meer. Eigen immuunsysteem wordt zo niet kapot ge-ent.Ze zijn nooit ziek. Is er wel wat dan ga ik naar een betaalbare en betrouwbare dierenarts met gezond verstand. De gemiddelde kat wordt hier 18.Twee honden krijgen wel entingen. Ik woon alleen en beland nog wel eens in het ziekenhuis. Dus moeten ze in pension o.i.d.Mijn vorige hond werd ruim 16 en leefde 3 jaar op hartpillen. Er moesten plaspillen bij komen. Dit werd duur. Zelf een alternatief gezocht.in de kruiden wereld. Dat heeft 2 jaar prima gewerkt. Toen hond verder ging sukkelen en pijn kreeg , was het einde verhaal. Idem een kat die 20 werd. Had een tumor in de maag. Toen ze pijn ging krijgen , einde verhaal.Waar je van houdt, zorg je goed voor. Daar hoort geen rotleven bij omdat je zelf je dier niet wil missen. En het loont om eens rond te bellen naar tarieven van dierenartsen. In Rotterdam is er voor de MInima een mogelijk heid om tegen bodem tarief naar een dierenarts te gaan. Dat zou landelijk uitgerold moeten worden. Geld en dierenlifde mag eigenlijk helemaal niet aan elkaar gekoppeld zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Idd, je hoeft 't leven van een dier niet tot elke prijs te rekken, ow... voordat hierop commentaren gegeven worden: ik denk ook zo over een mensenleven. Sinds de mogelijkheden bestaan denkt de medische wetenschap, of het nou DA of chirurgen en neurotici zijn dat we vrolijker worden van alsmaar door behandelen.
    't Is fijn voor 'Guus' dat jullie hem vonden, en dat ie niet ergens verstopt ligt te lijden.
    Ik ben het helemaal met je eens: dieren kun je niet uitleggen waarom ze pijn hebben en dan vind ik een spuitje de meest humane manier!
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wij hebben ook katten, en een dierenarts. een van de katten had ook een ongeluk net als guus, er kwamen wat injecties, maar het beterde niet. poes mocht inslapen. 36 euro, hele behandeling! onze dierenarts is eigenlijk veearts maar doet de huisdieren als liefhebberij. nu loop er ook een manke kip in onze ren, en mijn schoondochter betichtte mij van wreedheid omdat ik niet met een kip naar de dierenarts wilde gaan. voor ons is een kip voedsel, en dat begrijpen mensen uit de stad niet. ik denk dat de arts zou denken dat ik gek geworden ben als ik daar met henniepennie binnen kom.... gezina

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik dank jullie allemaal voor de reacties. En ja Ineke ik had even de moderatie aangezet om te bedenken wat ik met deze hele discussie, die ik blijkbaar ontketend heb, aan moet. Het is niet mijn bedoeling geweest iemand te kwetsen of op iemands tenen te trappen. Nog steeds mijn raad ga eens rondbellen bij diverse dierenartspraktijken om te zien waar je het goedkoopst terecht kan met je dier, kies voor een behandeling waar jezelf achter staat en gun iedereen een eigen keus hierin.
    Wat mij betreft is dit topic nu gesloten. Wil je me blijven volgen..heel fijn. Zo niet, dan maar niet.

    veel liefs grandma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh en wat Guus betreft, hij doet elke dag een uitbraakpoging, is het bench-zitten al helemaal beu. Met hem komt het wel goed :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Onze kat had ook een gebroken bekken. Eerst 3 weken in een hele kleine bench, toen nog 3 weken in en wat grotere en daarna gewoon weer los. We zijn nu 2 jaar verder en hij is weer als vanouds. Je ziet wel aan de buitenkant dat hij wat uit model is ...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Getver wat een naar persoon ben jij! Als jij ziek wordt, zeg je dan ook: Laat maar, want de behandelingen zijn te duur?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien moet je hele verhasl nog maar eens lezen...


      Reacties die hierna geplaatst worden,worden verwijderd

      Verwijderen
  20. ohhh wat lokt dit een hoop nare reacties uit....ik ben het in ieder geval met je eens, goed gehandeld, ik zou hetzelfde hebben gedaan. Heb ook hond, kat en ander klein spul, ik ben er gek op...maar...er zijn grenzen!

    groetjes en een fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Moet je trouwens echt nog even een leuk verhaal vertellen...ging met de hond naar mijn DA omdat ze oorontsteking had, ze was verontwaardigd omdat ik nog nooit een algemene check-up had laten doen?? Er zaten nog 3 melktandjes teveel en die moesten volgens haar met spoed eruit, 3x30 euro plus Anesthesie a 70 euro. Aangezien hond toch een maand later gesteriliseerd zou worden a 260 euro wilde ik dat samen doen, om haar niet 2x te laten verdoven. neeee dat kon niet, moest met spoed en jawel...je gelooft het niet.....daarna moest mijn hond een beugel!!! Ik kreeg ter plekke een lachstuip...en ben vertrokken.....Op naar DA nummer 2...deze deed de sterilisatie voor 220 euro en die 3 tandjes trekken we dan meteen eruit voor 10 euro extra....en ach ja mevrouw die hondjes hebben wel vaker een scheef bekkie he.....een DA naar mijn hart en hij heeft er een nieuwe klant bij. (Tandjes staan trouwens prima recht).....een BEUGEL!! moet niet gekker worden he!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heftig hier, kom ik voor het eerst binnen vallen en dan dit! :). Maar ik zeg zelf ook altijd.. er zijn grenzen. Misschien omdat ik een nuchtere boerendochter ben? Ja, ik heb een poes, een hond, kom bij DA, opereer, verzorg.. maar ergens kom ik straks bij een grens. En eigenlijk hoop ik dat de beslissing me bespaard blijft. Overigens.. zelf hoef ik ook niet tegen elke prijs in dit leven gehouden te worden..

    BeantwoordenVerwijderen