maandag 7 september 2015

voorraad 1

Op het werk hebben we een voorraadkast. Daar staat de wc-papier, keukenrol, zuivel ( houdbaar) , pruimenmoes, broodbeleg. blikspul enz. Sinds een paar maanden wordt er vier keer per week zelf gekookt, drie keer wordt het diner verzorgt door een maaltijd service. De voorraad ziet er, sinds er zelf gekookt wordt, iets anders uit, aardappelen, uien, knoflook, rijst, pasta, meel, enz staan nu ook op de planken. Vandaag heb ik  met een cliënt alles eens goed nagekeken op houdbaarheid, hoeveelheid en afwezigheid :)
We spiegelden alle blikken, potten en dozen zodat het er nu strak en overzichtelijk uitziet. Ik hou van voorraadkasten, voorraadkelders, voorraadhokken als er maar lekker veel instaat.

In deze tijd van het jaar wil ik ook mijn eigen voorraad op peil hebben. Van alle groenten die we vaak eten 10 items in voorraad. dus 10 weckpotten bonen, 10 pakjes snijbonen, 10 potjes bieten, vergeet vooral de pastasaus, rode kool, appelmoes, stoofpeertjes niet. Daarnaast nog 50 potten jam ( elke week een potje) blikken met bonen, tomaten, vis, kokosmelk, olie enz. Ik zal eens een up-to-date-lijstje maken. Dit jaar wil ik ook bewaargroenten "inkuilen". In een zinken teil doe ik dan scherp zand en zet daar winterwortelen in, in een emmer met scherp zand gaan de gele bieten en pastinaak.
Aardappelen, uien, knoflook en pompoenen staan in kistjes. Courgettes kun je lang bewaren door ze met wat olijfolie in d te smeren. Moeskers Moestuin had vorig jaar deze tip en warempel tot begin december aten we courgettes ! Geweldig.

Naast al deze heerlijkheid heb ik een aantal potten staan met gedroogde bonen, pasta, meel, rijst, havermout, gedroogde abrikozen en rozijnen. Ik probeer alles aangevuld te houden mocht er een koude winter komen, een tijd van minder geld of een tijd van ziekte dan is er genoeg voedsel in huis.

Ik vind de volle planken erg geruststellend :)



liefs grandma








5 opmerkingen:

  1. Geweldig,vooral die voorraad uit eigen tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zal ook mijn courgettes eens gaan inwrijven dan, goede tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik vind dat ook zo genieten, in engeland noemen ze dat een pantry, ( voorraadkast ), ben ook stevig aan het drogen, zonder zon niet meer natuurlijk maar als het strakkies vriest dat het kraakt ga ik proberen te vriesdrogen buiten, dan droog ik ook altijd mijn was buiten ( als het vriest ), wecken en inmaken doe ik ook , van eigen tuin, wat een zalig gevoel he ? geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk een goed gevulde voorraadkast, ik ga geloof ik ook maar weer eens wat meer inslaan en bewaren olgende week bij de tuinder maar wat meer wortelen halen om ook op die manier van jou de wortelen te bewaren

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik ben druk bezig om de voorraadkast aan te vullen vind het zo'n rijkdom als je dan alles ziet.

    BeantwoordenVerwijderen