dinsdag 3 maart 2020

taboe enzo

Nu we eenmaal besloten hebben om eerder te gaan stoppen met werken merk ik dat ik er graag over wil  praten met anderen. Geloof me het is veiliger om dit op een blog of op een forum te doen dan in real-life. Praten over geld, over besparen en dan zeker als je de bedragen noemt, tjonge jonge daar ligt een taboe op, hoor. Ik merkte het zelfs aan grandpa, "ga je alles op je blog zetten ? met naam en toenaam? ik weet niet of ik dat wel wil hoor..."
Ik temper dus mijn enthousiasme en houd me een beetje in in gezelschap, een beetje hihihi

Eén van de vragen die ik krijg is "hoe zit het dan met je pensioenopbouw?"
Nou als je niet werkt , bouw je niets op he, zo zit dat. Ik wil graag eerder mijn vrijheid :) dan maar wat minder pensioen.

..en ga je dan helemaal niet meer werken?
Misschien wel om af en toe de kas te spekken.

Een vriendin ging twee jaar geleden, een jaartje eerder met pensioen. Ze had haar PLB-uren gespaard en kon zodoende eerder stoppen. Ze verkocht haar huis, kocht een camper en reist nu door Europa. Op mijn verjaardag belde ze me vanuit Spanje ( lees 24 graden, korte broek, wijntje ). Ik vertelde haar wat we van plan waren en natuurlijk deelde ze mijn euforische enthousiasme. Op een gegeven moment zei ze: ' Weet je als je éven niet genoeg geld hebt dan ga je éven werken '
Ik heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan maar je kan natuurlijk in de wintermaanden wat gaan werken, in de zorg, in de schoonmaak, op de markt. In de zomer is er in en om het huis genoeg te doen en met het extra verdiende wintergeld kun je zelfs een mooi reisje maken. Er ging een wereld van mogelijkheden voor me open.
We zitten zo vast in patronen van ( financiële) zekerheid, dat we vergeten dat we de regie in eigen hand hebben. ja..

Zo mijmer ik deze dagen heel wat af. Het plan voor deze zomer is natuurlijk zoveel mogelijk zelf onze groenten te verbouwen, zelfvoorziend wordt weer een hot item aankomende tijd.

Ik heb mijn favoriete boeken weer uit het stof gehaald.

1001004011502020.jpg.f53154ee4f67a83fd95429e6c30f252c.jpg
Deze onder andere

ik houd jullie op de hoogte.

liefs maar weer.



8 opmerkingen:

  1. Alles wat tegenwoordig belangrijk lijkt is geld en luxe. Maar volgens mij zijn de meeste mensen daar zo druk mee dat ze vergeten te leven. Ik ga voor dat laatste! Veel plezier met plannen maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doen. Wij zijn 5 jaar geleden gestopt, huis verkocht, kleiner, met lagere lasten weer iets gekocht en heerlijk ons geld opmaken totdat over 2 jaar de pensioenen gaan lopen. Veel met de camper weg en nooit meer vroeg opstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herkenbaar! Wij zijn (met 46 en 51 jaar) geëmigreerd én met 'vroegpensioen' gegaan. Je had de gezichten eens moeten zien aan wie we dat vertelden ;-)

    We hadden al jaren het gevoel in een soort van 'matrix' te leven in NL. Daar schreef ik onlangs nog een post over. https://hongaarsvakantiehuisje.blogspot.com/2020/01/wanneer-het-verlangen-om-te-vliegen.html

    Als je moet (kunt) kiezen tussen geld of levenstijd is de keuze voor ons niet zo moeilijk. Een leuke anecdote vind ik deze;

    Stel je voor je bent een twintiger.
    Zou je willen ruilen met:
    - een 80 jarige miljonair?
    - een 60 jarige miljonair?
    - een 40 jarige miljonair?

    Dat is hoe waardevol tijd is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel goed van jullie. Je hebt op allerlei gebied ook minder kosten moet je maar denken. En je hebt tijd om dingen zelf te maken en te doen. En tijd voor elkaar en voor kinderen en kleinkinderen. Ik vind het heerlijk en heb er zeker geen spijt van gehad. En misschien kan je pensioen wat naar voren halen. Je leeft nu en hoe lang dat is weet je niet. Alvast een fijne tijd, ook het vooruitzicht is al leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hou wel even rekening met je leeftijd voor het opnemen van pensioen als je dit doet voor je 62ste moet je vaak een intentieverklaring tekenen dat je niet meer gaat werken. Dat is voor mij de reden om pas na mijn 62ste met pensioen te gaan omdat ik af en toe best wel wil werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja al dat lang werken voor een goed pensioen. Men vergeet dat een goede gezondheid tegen die tijd ook geen zekerheid is.Geniet van al jullie plannen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een goede gezondheid gaat boven een goed pensioen en tijd en vrijheid is zo kostbaar dat is niet te betalen. Geld is makkelijk maar met zuinig leven kom je ook heel ver.
    Ik zou zeggen......doen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een goede oplossing van je vriendin. Je moet inderdaad in mogelijkheden denken, en je niet blindstaren op potentiële problemen.

    BeantwoordenVerwijderen