donderdag 17 februari 2022

Nog niet fit en de bijen.

Ik was een beetje te optimistisch afgelopen dinsdag, gisteren was ik echt niet fit. Mijn hoofd voelt vreemd, metalig ofzo, ik word er af en toe misselijk van. Beetje een nasleep van corona denk ik. t Is jammer van mijn vakantie maar ik kan de tijd nu wel benutten om niets te doen :)

Tja de bijen, wat zal ik zeggen..we gingen in oktober met 7 volle bijenkasten de winter in, ik was vol goede hoop. Helaas, eind november waren er nog maar vier kasten bevolkt en in januari zag ik dat nog een volkje de geest had gegeven. Zo jammer, ik hoop dat de volkjes die er nu nog staan het overleven. Gisteren heb ik bij 1 volkje een extra raam voeding ingehangen, een andere kast, die licht aanvoelde, een teken dat er niet zoveel honing meer in zit , heb ik voorzien van een pak suikerdeeeg, fingers crossed en op hoop van zegen. Vannacht toen het stormde kreeg ik zowaar nachtmerries van omgewaaide bijenkasten whaaaaa

Alle bijtjes bij mijn vriendin zijn dood, onze mentor heeft geen volkjes meer en menige andere imkers zijn meer dan de helft van hun bijenvolken kwijt. Het is  niet best. Ik ben bang dat het grotendeels van de bestrijdingsmiddelen komt, glyfosfaat bijvoorbeeld (zit oa in round up) is zo slecht!! Niet te geloven dat je het nog gewoon kunt kopen/bestellen. 

Aankomende week zal ik deze laatste kast helemaal leegmaken, de was omsmelten en de kast reinigen.






heimwee...

 


Morgen komt de volgende storm begreep ik op het nieuws, uit voorzorg hebben grandpa en buurtjes de rest van schutting losgemaakt, er was alweer een deel omgewaaid. Volgende week nieuwe palen in de grond, opbouwen en dan staat de schutting weer netjes ende stevig, kunnen we weer een paar jaar vooruit :)


Morgen taarten bakken en dan vieren we zaterdag gewoon nog een keer mijn verjaardag.


liefs grandma



3 opmerkingen:

  1. Wat triest,die bijensterfte. Beterschap met je restverschijnselen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat naar van die bijen zeg! En hopelijk voel je je snel weer wat beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eng he dat het nog gewoon verkrijgbaar is en volopgebruikt wordt. Ondanks dat men weet hoe schadelijk het is. Ik snap het niet. Er wordt gewoon met meer maten gerekend. Er gaat veel geld in om en daarom wordt er niet naar eer en geweten gehandeld. Geld is belangrijker dan de gezondheid van de mens lijkt wel. Hier in de buurt hoor je hoe langer en meer dat boeren en tuinders parkinson krijgen. Het gevolg van jarenlange blootstelling aan gewasbescherming. Ook hier sterven bijen en zijn er steeds minder insecten te zien. Behalve die vreselijke muggenplagen dan vanwege de warme winter.

    BeantwoordenVerwijderen