woensdag 2 februari 2022

Voorraad opeten.

De sobere maand januari zit erop, maar we gaan voor onszelf nog even door. Vanmorgen ruimde ik een en ander in de kelder op, bekeek de voorraad en vond warempel 3 blikken linzen, 2 potjes witte bonen, een potje doperwten en een pakje wraps, over de datum. Ik geef in principe niks om over-de-datum, ruiken, kijken en proeven nietwaar. We eten geen vlees en weinig zuivel dat zijn producten waar ik wel kien op zou zijn wat de houdbaarheids datum betreft.

Ik werk in de wintermaanden met een weekmenu, dat geeft overzicht op uitgaven en voorraden, meestal dan...getuige de over-de-datum producten :) Deze week probeer ik de over-de-datum levensmiddelen daarin te verwerken.


Weekmenu.

maandag

geroosterde bloemkool met ui en zoete aardappel. Bloemkool uit de vriezer.

Ik maakte van een halve avocado, een tomaat, half uitje, knoflook en een theelepel aiolie  ( nog uit het kerstpakket) een quacamole voor erbij.


dinsdag.

soba noedels met roerbakgroente van ui, broccoli, paprika en kipstukjes


woensdag

wittebonensoep met een wrap vol groente.


donderdag

stamppot snijbonen ( diepvries) met rookworst


vrijdag

pasta met rode saus, met paprika  ( vriezer ) en prei ( moestuin)


Vandaag maakte ik humus van witte bonen, humus van witte bonen is heel zacht en erg lekker op een broodje of als dip bij een avondsnackje of bij het avondeten, gewoon altijd lekker!


ik gebruikte:


1 van de 2 potjes witte bonen 

een teentje knoflook

een lepel tahin

sap van een halve citroen

olijfolie ( kan ook wel zonder hoor)

peper en zout


alles in een keukenmachine of in de blender tot je een smeuïge massa hebt. Het nat van de boontjes kun je apart houden om later toe te voegen mocht je de humus te droog vinden, zeker als je geen olie gebruikt.


En kijk dan welke bloemtjes ik tegen kwam vandaag,


sneeuwklokjes in ons ieniemini-bosje

dit is wel een heel dappere dokus, paardebloemeke op 2 februari??

madeliefjes, altijd één van de eersten

het voorjaar is onderweg..


liefs grandma.











3 opmerkingen:

  1. Bedankt voor het recept van de bonen hummus ik heb nog tahin staan moet ook eens op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah dit was meteen een testje. Ik reageer wel vaker maar dan bekijk ik de blog in incognito en dan krijg ik geen check op dat ik geen robot ben en wordt mijn reactie niet geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo leuk, die lentebodes! Ik zag deze week de eerste sneeuwklokjes in onze tuin.

    BeantwoordenVerwijderen