zondag 28 april 2024

Koningsdag in Emmen.

Kijk, als de koninklijke familie dan toch naar Emmen komt dan wil ik ze ook echt even zien hè!


Onze hond Boja was er helemaal klaar voor maar mocht niet mee, al die drukte kan ze helemaal niet aan.




Want druk was het! tjonge jonge wat een feest! ...en ja  we hebben de familie gezien hoor.






Je mag vinden wat je wilt van het koningshuis, ik vind het vrij uniek en top, vooral die koningsdagen, in Nederland, super leuk.


Deze week heb ik het wat rustiger aan gedaan, alles op mijn eigen tempo en dat ging heel goed. Grandpa en ik zijn gezellig een ochtend naar de stad geweest even naar de markt, ergens lunchen geen gehaast, dàt. Donderdag avond hadden we van het werk een borrel bij de Brasserie, ook weer zo heerlijk.


De bloementuin is zover klaar dat ik alleen nog maar hoef te schoffelen om het bij te houden. De moestuin is ook bijna klaar, t komt allemaal weer goed. Aan het begin van een seizoen lijkt het soms een onoverkomelijk karwei maar eind april is de klus meestal weer geklaard.

De rabarber heeft een kippenattack nauwlijks overleeft, op een of andere manier zijn ze dol op het blad ( hele rare kippen hebben we ) . De wichter zitten weer opgehokt, hooligans zijn het.


drommelse meiden

De eerste rabarber verwerkte ik dus maar snel. Ik maakte van frambozen (diepvries) en verse rabarber een compote. Heel lekker met wat yoghurt en zelfgemaakte cruesli.




ook heel geschikt om te verwerken in een crumble. Lekker, lekker. Bovendien ook prima te wecken.


Ik ben alweer bezig met het aanleggen van de voorraad voor aankomend jaar. Zo weckte ik bruine bonen en kapucijners. Ik had nog een aantal zakjes droge peulvruchten liggen die op de datum waren. Die kun je makkelijk wecken. De bonen laten weken, even goed koken en dan gloeiend heet, met pan en al, in de hooikist. Na een paar uur waren ze gaar, hops in de potten, wecken 70 minuten op 90 graden.



Er staan ook weer een aantal potten met asperges op de plank, nog niet genoeg, maar hé de asperge tijd is nog niet voorbij.

Vandaag kookte ik een flinke hoeveelheid jam. Binnenkort heb ik als het goed is weer een marktje, mocht het onverhoopt niet doorgaan dan heb ik een mooie voorraad jam 😀


Morgen komt schoonzoon uit Ermelo om ons keukenaanrecht op te knappen, de hele keuken is eigenlijk aan vervanging toe, het frame is okee maar de deurtjes, het blad en het verfwerk is aan onderhoud toe, ik hou jullie op de hoogte.


voor nu, nog een fijne avond, liefs grandma.



4 opmerkingen:

  1. Het "drukke"seizoen komt er weer aan,wat betreft voeding. Groeien en verwerken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk hoor om ze eens in het echt te hebben gezien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dat is zo leuk hè, zo'n koningsdag, ik weet nog dat ik toen de familie hier kwam, ik nog werkte en met mijn klasje lekker vooraan stond.
    Geweldig vond ik het!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat leuk! En je hebt ook echt foto's van het koninklijk paar. Ik kan me voorstellen dat je daarbij wilde zijn.

    BeantwoordenVerwijderen