vrijdag 31 januari 2014

missie voltooid, rondkomen van 3.50 per persoon per dag :)

Dit was de laatste dag van mijn project:  de hele maand januari rondgekomen van 3,50 per persoon per dag. Ik moet zeggen dat er wel momentjes waren dat ik het moeilijk vond , dit had te maken met het feit dat ik zoveel mogelijk biologisch en puur wilde eten. Zou je gewoon kaas, vlees en zuivel kopen en dan bv bij de Lidl en Aldi dan was het misschien makkelijker geweest. Evengoed was het goed te doen. Wat ik heel uitdagend vond is om zonder geld aan voedsel of andere producten te komen. Zo hielpen we zoon bij de verbouwing waarvoor we bv 3 pakken koffie vroegen of wc papier maar net wat we nodig hadden. Ook het ruilen en delen van eten is iets wat me aanspreekt, dat geeft zoveel mogelijkheden en voldoening.
Toen ik met het project begon, startte ik ook met het opstellen van weekmenu's. Een weekmenu heeft me nooit aangesproken, vond het erg Sonja  Bakkerig , maar ik moet eerlijk bekennen dat het heel goed bevallen is en iets dat ik zeker ga voortzetten. Met een weekmenu koop je niet teveel, weet je precies wat je in huis hebt, en gooi je nauwelijks iets weg. In elk weekmenu komt een restjes dag voor, met een beetje fantasie tover je de origineelste, soms bizarre, gerechtjes in elkaar.

Boodschappenlijstje van de laatste dag.

kaasboer

jong belegen kaas
kruidenkaas

samen 8.48

bioboer

pastinaak
bleekselderij
5 kilo aardappelen

samen 10.35

brood

3 zuurdesembroden
1 speltbrood

samen 6.00

bio supermarkt

1 kilo speltbloem
2 potten carobepasta
1 pak honingkoeken

samen 13,79

groenteboer 

2 tomaten
winterwortel
kiwi's
bananen
koolrabi

samen 5,69

ikea

eko jam 3 potten
eko pasta
biertje
chocola

samen 11.93

totaal 56.24.

Deze dag een aantal dingen op voorraad gekocht, aardappelen, carobepasta, jam, extra meel ( zou je de extra potten jam en carobepasta niet meetellen dan zou ik op het bedrag van 49.00 euro zijn uitgekomen  :) ) 

Afgelopen week kreeg ik van zoon en schoondochter, 4 pakken bio volle melk, 2 pakken bio yoghurt en 2 pakjes roomboter voor het meehelpen.


weekmenu

31 januari, restjesdag met zuurkool schotel en een curry van ui, knoflook, restje cocosmelk, groene currypasta, panir en rijst
1 februari, champignonsoep met speltbrood, salade van witlof ofzo
2 februari, pastinaaksoep met bleekselderij, wortel enz. recept volgt nog
3 februari, pannenkoek uit de vriezer
4 februari,  koolrabi met soja room en kervel, gebakken aardappelen uit de oven
5 februari, aardappelen rode bietjes ( weck) vis (diepvries )
6  februari, falafel, couscous ( beiden uit de voorraad ) groente en gedroogde abrikozen
7 februari , geen idee.

Morgen naar Becca van eenvoudigerleven, voor het konijngebeuren. Ik ben benieuwd :)

fijn weekend, liefs grandma








20 opmerkingen:

  1. He leuk dat je naar haar toegaat! En goed zeg, rondkomen met zo weinig en dan nog alles verantwoord enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grandpa speelde af en toe vals door een zak muntdrop te kopen,( van zijn zakgeld jaja) in 1 avond opgegeten :)

      Verwijderen
  2. Goed zeg dat het gelukt is om met 3,50 pp rond te komen!
    Was alleen voor het eten of voor álles?

    En een leuk idee om voor het helpen spullen te vragen die je nodig had!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, en jij uiteraard ook 'n fijn weekend!

      Verwijderen
    2. Ja dat was voor alles wat we deze maand nodig hadden met uitzondering van benzine.

      Verwijderen
  3. Knap hoor, dat je dit hebt doorgezet en toch telkens lekkere maaltijden hebt weten te presenteren!
    Inderdaad, het idee van ruilhandel staat mij ook enorm aan. "Ik doe wat voor jou en jij betaald me in natura". Je wordt betaald in zaken die je direct kunt gebruiken en zonder die rottige belasting. Heerlijk!

    En die weekmenu's vind ik echt geweldig! Hier wordt nagenoeg geen voedsel meer weggegooid omdat ik het 'vergeten' was. En het is zo makkelijk: een keer nadenken, boodschapjes halen en je bent klaar voor de rest van de week. Ideaal :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het moet toch heerlijk zijn om de stap van geld gewoon te kunnen overslaan he....maja van wegnaarzelfvoorziening had een filmpje op haar blog van een jong gezin die zonder leefde...ik vind dat zo geweldig..

      Verwijderen
  4. Fijn dat je het gehaald hebt :) Weekmenu's vind ik hier inmiddels heel fijn, dan weet ik wat ik moet maken en halen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op dit moment ben ik lid van de ruilwinkel op Goeree Overflakkee: je biedt iets aan en in mijn geval vraag ik houdbare voedings middelen terug. Je wilt niet weten voor hoeveel geld ik in de kast heb staan aan koffie, suiker, geleisuiker, van alles geruild en de portomonnee blijft dicht, zo wil ik altijd wel leven. Zelf maak ik van alles in en ruil dat tegen voedingsmiddelen die ik kan gebruiken,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat heb je toch maar mooi goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed zeg! Ik moet je uitgaven nog eens heel goed bestuderen, ik kan het niet van 3,50 per dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed gedaan!
    Kanttekening over de aldi en lidl... daar zijn nu ook steeds meer bio zaken te koop, dus wellicht handig om er eens rond te kijken. Sacha

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoe ben je aan dat bedrag van 3,50 pppd gekomen? Ik vind het ook een leuke uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had een beetje rondgekeken op internet, het moest te doen zijn, liefst biologisch ( dat is dan niet helemaal gelukt) en alles puur, dus geen halvarine maar roomboter, volle yoghurt enz. 3,50 leek me een reëel bedrag om de uitdaging mee aan te gaan. Er zijn zoveel mensen die van dit bedrag of zelfs nog minder moeten rondkomen, ik vond dat ik eens moest ervaren hoe dat eigenlijk is heden ten dage is. In het verleden, en dan hebben we het over 10 jaar terug kwamen we rond van 100-120 euro per week met ons zessen ( magere jaren zeg maar ) dat ging toen prima, tegenwoordig is alles duurder en mijn eigen eisen aan voedsel zijn ook veranderd , vandaar.

      Verwijderen