woensdag 19 februari 2014

wel verdraaid !


Nou serieus, had ik het vanmiddag met zoon over de legkorrels, ik zou ze ophalen, maar toch maar niet gedaan want de legkorrel die we altijd gebruiken zit vol met genitsche rommel soja ellende. Nou die hoef ik dus niet. Een medewerker van de bouwmarkt, waar ik het altijd koop, vroeg of ie me ergens mee kon helpen dus vertelde ik hem dat ik deze legkorrel niet wilde ivm met de ZOOI , we eten tenslotte de kip ook op. Ik weet wel dat er verschillende blogster ook met dit euvel te kampen hebben gehad, maar ik dacht dat het deze soort korrel wel goed zat ( de verpakking zag er nogal biologisch uit :) ) . Verdraaid nog an toe, geef k ze biologische graantjes en al die tijd deze rommel erbij mopperdemopper. Ik ben vooral boos op mezelf omdat ik er niet eerder echt naar gekeken heb, er van uitgaande dat het wel goed zat, wat vreselijk naïef. Thuis gekomen op internet gesnuffeld voor goed eten voor mijn kippies en dus ook voor onszelf. Bepaalde merken hebben een bio-lijn en ook nog hier in de buurt te koop, dus morgen ga ik op kippen-korrel-jacht.               

                                                                                                           
De kleine kipjes hadden vandaag drie eitjes gelegd, ik was er blij mee :) Een kipje dat ik voor de slacht had bedacht was een van de legster en ze mag dus nog even blijven. Een kip met ( gouden) eieren slacht ik niet.   
Vandaag heb ik een groot deel van de prei uit de tuin gehaald, morgen oogst ik de rest en doe het in de vriezer. Ik denk dat we dat ook maar met de boerenkool gaan doen. Beide groentesoorten  kunnen ongekookt in de vriezer. Prei in stukjes. Boerenkool was ik goed , haal de dikke nerven eruit, de kool in een grote zak in de vriezer, de volgende dag zijn de bladeren stijf bevroren en kun je ze fijnknijpen en in porties verdelen. Op die manier krijgt je de boerenkool zo fijn als die van de supermarkt en neemt het niet zoveel ruimte in beslag.  En dan kan de tuin even rusten voor het grote zaaien en poten begint.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   liefs grandma                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        











8 opmerkingen:

  1. Inderdaad, dat is niet heel leuk om te merken he met die korrels. Gelukkig zijn er zo te lezen andere mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja gelukkig. biologisch voer is wel duurder maar dat heb ik er graag voor over. Bovendien lopen ze op het moment nog vaak los en scharrelen ze hun kostje wel bij elkaar, dat drukt de prijs een beetje..

      Verwijderen
  2. Ik kan me je frustratie goed voorstellen.
    Denk je dat je je diertjes met het best mogelijke eten verwend en blijkt er toch van die rommel doorheen gemixt te zijn!
    Succes op je kippenkorrel jacht :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. K voelde me voornamelijk dom, dat ik niet eerder naar het label had gekeken, hoe naïef kon ik zijn. tssss

      Verwijderen
  3. Goed dat je er achter bent gekomen! Er zijn gelukkig prima alternatieven, dus dat komt vast helemaal goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kunt je kippen ook gewoon wat verse of gedroogde meelwormen geven voor de eiwitten. Zeker als ze veelal lekker buiten rond kunnen scharrelen en daarnaast ongebroken biologisch graan krijgen en biologische groente/onkruid.

    BeantwoordenVerwijderen