zondag 3 maart 2019

Aan de slag en een mislukt project, tja.

Afgelopen woensdag reed ik na het werk naar Ermelo om daar eens te logeren. De kleinkindjes in  het midden van land hadden  afgelopen week voorjaarsvakantie. Dochter komt meestal in de schoolvakanties een nachtje bij ons logeren met de drie klenkinderen. Aangezien we ons hier opmaken voor de verbouwing van de garage en het opnieuw leggen van de bestrating ( lees: het is één grote zanderige bende) leek het ons een goed idee om de zaken eens om te draaien. Het was erg gezellig, ik sliep bij kleindochter op de kamer, dat is toch zo kneuterig, beetje kletsen, giechelen en weinig slapen :) . Donderdag gingen we naar Hans en Grietje kijk hoe leuk !!

Oh en vriendin en ik moeten echt aan de slag! Schoonzoon regelde een kraam voor ons op een markt in de maand mei, echt leuk ende spannend! Vriendin is aan het haken geslagen, ze haakt kleine bijtjes en bijenkorfjes, ik ben druk met het fabriceren van nog meer bijenwasdoeken en lippenbalsems. Ook gaan we zachte zeepjes en lotion bars maken, die laatste kom ik zo op terug. Daarnaast verkopen we honing, jam en limonadesiroop. Zo leuk zo leuk!!

Ik ben bezig met het uitproberen van nieuwe recepten en producten, en ja, dan mislukt er wel eens wat.. Zo had ik een serie lippenbalsem gemaakt met heerlijke ingrediënten zoals bijenwas, sheaboter , cocao boter, amandel olie , een essentiële olie en lekker veel honing. Het werd een fiasco, echt. Na verloop van tijd scheidde de honing zich van de vetten en vormde een apart laagje. Dochter en vriendin hadden beiden een proefpotje gekregen. De één meldde dat het mengsel haast vloeibaar was geworden in haar broekzak en van mijn vriendin kreeg ik een berichtje dat haar kleindochter de lippenbalsem wel erg lekker vond vooral het vloeibare laagje onder het potje 😋😋. Gelukkig zijn alle ingrediënten food graad zoals dat heet.

zonde hé
                                                         

Zat ik natuurlijk wel met een hoeveelheid balsem waar ik niet zoveel mee kon. Vandaag smolt ik de inhoud van alle potjes om, deed er rozenolie door en goot het in een cupcake mal. De mal zette ik  in de koelkast. Na een uurtje waren alle vetten gestold en haalde ik een mooi rond plakkaatje uit de vorm, aan de onderkant zat een laagje plakkerige honing die ik eraf sneed. Het blokje rook heerlijk naar een rozen én een vleugje honing.


et voilà, een lotion bar :)

Zo'n lotion bar kun je gebruiken ipv een lotion. Wrijf het blokje over je lichaam of over droge plekjes, door je lichaamswarmte smelten de oliën en boters of verwarm het blokje even tussen je handen en smeer jezelf in met zachte heerlijkheid. Bewaren in een blikje, handig om mee te nemen.

liefs maar weer, grandma















2 opmerkingen:

  1. Het ziet er nog mooi uit ook. Als je het in een mooi blikje doet, is het ook leuk als cadeautje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt ik heb een mooie mal besteld en een aantal blikjes waar een blokje van 50 gram in past 😊

      Verwijderen