donderdag 16 oktober 2014

Stiekem plastic

Om het plastic te weren koop ik klein spul liefst in papieren zakjes. Papieren verpakkingen zijn natuurlijk ook iets om te vermijden maar daar ben ik nu nog niet aan toe, eerst het gallige plastic.
Stiekem plastic noem ik het plastic dat daar zit waar je het niet verwacht. Zo kocht ik laatst natuurdrop in een kartonnen doosje , bij het openmaken trof ik een plastic binnenzakje. Crackers idem  dito , papieren doosje, plastic zakje en een soort van schaaltje zodat de ronde crackers mooi op hun plekkie bleven liggen :( . Olie in een glazen fles, metalen dop maar een plastic schenktuitje..zucht. Als je er oplet zie je alleen nog maar plastic.

Bij de slager kocht ik een verse worst voor in de bonensoep. Ik was mijn bakje vergeten en vroeg de beste man om het worstje dan maar gewoon in een papieren zakje te doen.  Normaal gesproken zou het worstje op een piepschuimen schaaltje gaan met daarover een stukje vershoudfolie , dat alles verpakt in een papieren zakje, sommige mensen willen dan graag nog een tasje!!
Afijn, de slager wilde dat wel maar vond het niet hygiƫnisch. Mij maakte het niet uit een papieren zakje is net zo schoon aan de binnenkant als een plastic zakje neem ik aan en het vlees werd bij thuiskomst direct verwerkt in de soep. De slager kent me langer dan vandaag en vroeg of het een nieuw projectje was :) Jup dat was het.

Nog zoiets, biologisch voedsel zelf in de natuurwinkel vaak in plastic verpakt huh!

Medische middelen , allemaal om weg te gooien, in plastic ,wat zeg ik, het bestaat uit plastic. Droevig.

Op mijn werk worden kant en klare  maaltijden geleverd in bulk. Je verwarmt de plastic bakken , schept het in schalen en dat is het. In het weekend koken we zelf voor en met de bewoners. Het was de bedoeling om dan naar de groenteboer te gaan voor groente. Door de bezuinigen en natuurlijk ook vaak voor het gemak worden de groenten  online besteld met de rest van de boodschappen. Zo werden laatst spruitjes voorverpakt geleverd. Het probleem is dat voorverpakt voedsel een datum heeft en we mogen niets gebruiken dat over de datum is ( haccp) . Je voelt hem al aankomen er waren twee zakken over ( aantal cliĆ«nten aten niet mee  ) die op dinsdag zo de kliko in konden. Collega en ik aten later die week heerlijk spruitjes. Zouden we ze gewoon los bij de groenteboer hebben gekocht dat had niemand zich druk hebben gemaakt over "een datum". GRumpf.

Nou ja , grandpa en ik doen hier ons best. Ik struin internet af om nog meer dingen zelf te maken als ik iets bijzonders vind laat ik het weten.




liefs grandma.









3 opmerkingen:

  1. Ook hier word op plastic gelet, het kost veel energie en ik kom nu op het punt om de groenten in eigen zakjes te doen! Maar dat is een behoorlijke overgang. Een voordeel is dat ik met f heb besloten geen vlees meer thuis te gebruiken.

    Dit is mijn keuzen dus er zal nog wel eens wat vlees binnen komen voor f...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar zeker in de biowinkel is er heel goed gekeken naar de verpakking. Plastic blijkt in de hele keten dan de milieuvriendelijkste optie, want het transport en maken van glas en papier kost veel meer energie terwijl de recyclebaarheid van plastic de laatste jaren sterk verbeterd is. Zeker als het gescheiden ingezameld wordt komt plastic steeds beter uit de milieuvergelijkingen, beter dan glas.
    Er zijn mooie Tedx talks over bv van Leyla Acaroglu.

    Geen vlees eten is een veel effectievere maatregel voor het milieu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onverpakt blijkt toch de beste optie. Vlees eten we weinig, af en toe iets van de (bio)slager of onze eigen kippen :) Helemaal vegetarisch is voor ons geen optie .

      Verwijderen