zaterdag 4 oktober 2014

widlplukken, wecken en een broodbakmachine

Nou nou , vanaf dinsdag bruist deze oma van energie, jawel ik ben er helemaal weer. Maandag en dinsdag moest ik werken en daarna heerlijk vrij.Woensdag stond in het teken van rozenbottels, ik wilde dit jaar geen siroop maar jam van deze heerlijke vruchtjes maken. Opgewekt toog ik op weg naar mn favoriete stek maar er was niet zoveel meer over. Ik denk dat er meer mensen het wildplukken ontdekt hebben. Onder aan de struiken zat nog voldoende , die wil ik niet ivm hondepies, bovenin de struiken is alles voor de vogels, de middenmoot is voor grootmoeders :). Helaas hing er niet genoeg. Nu weet ik dat er in de nieuwbouw nog voldoende rozenperkjes zijn met dikke bottels maar opeens overviel me een gevoel van valse schaamte, gek he, k duik zonder schroom een container in maar bottels voor iemands huis plukken kwam me opeens zo gek voor...waar dat nu vandaan kwam? s Avonds heb ik grandpa smachtend aangekeken en ja hoor hij wilde best mee, kijk met zn tweeën is het weer een ander verhaal. We plukten een halve tas vol en tegen tien uur s avonds stonden er 4 potten vol zalige zoetheid klaar om af te dalen naar de kelder. Op donderdag werd er weer geweckt , appelmoes, rode kool en rode bieten , het schiet op. Donderdag middag ging ik even naar de A?ldi , niet van plan een broodbakmachine te kopen, helemaal niet , maar zo opeens stond ik buiten met een grote doos, tssss was k ook nog op de fiets ! Voor iemand die de keuken wil ontpluggen was dit een zelfverloochende aanschaf.


oldschool


Vandaag is kleine Mart een jaar geworden, wat ging dit jaar ontzettend snel voorbij. Vanmiddag gaan op visite bij de kleine man.

liefs grandma.                                                                                                                                                                                                                      


11 opmerkingen:

  1. Broodbakken is leuk, alleen dat snijden lukt me nooit zo goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. flink oefenen :) ik was daar ook niet zo'n kei in , regelmatig gingen we met scheef gesneden brood naar t werk, smaakte evengoed heerlijk

      Verwijderen
  2. leuk ik heb ook zo broodbakding, lekker! al staat hij nu al wel een hele poos in de kast....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zoiets gaat vaak met vlagen he. Net als zelf yoghurt maken, een Herman brood op je aanrecht of panir maken.

      Verwijderen
    2. Weet jij waar je yoghurt-starter kunt kopen grandma?

      Verwijderen
    3. Ik werk zelf met een kefir-cultuurtje, verkrijgbaar bij de kefirshop. Je kan ook gewone yoghurt als starter gebruiken http://www.boerderij-betuwe.nl/verkoop_melk_yoghurt_maken.html. In plaats van rauwe melk kun je volle biologische melk uit de winkel gebruiken, helemaal lekker als je er hangop van maakt. Succes.

      Verwijderen
  3. Gefeliciteerd met de kleinzoon. Een broodbakmachine heb ik ook maar ik maak hem om deeg in te maken , het brood eruit vinden we minder lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik ook aan zitten denken. Een heel brood is vaak teveel voor grandpa en mezelf. Het deeg voor een heel brood in tweeën verdelen en afbakken in de oven, een voor dat moment en de ander voor in de vriezer.

      Verwijderen
  4. Ik unplug de keuken ook, en toch heb ik nog wel de broodbakmachine.Liefkozend de BBM genoemd. Ik kan in de oven bakken, maar het gemak van even snel alles erin gooien en een uur of twee later heb ik brood,...tja...dat gemak wil ik graag gebruiken nu het nog kan. Ik bak al mijn brood,of maak deeg voor bolletjes erin. Al met al ben ik goedkoper uit dan winkelbrood, én ik eet gezonder brood omdat ik molenmeel koop. Brood zonder troep. Meel van boeren uit de buurt. Ik steun de regionale economie ermee. (Heb ik al genoeg redenen verzonnen waarom ik toch de BBM gebruik?)

    Geniet van je BBM, groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen