vrijdag 25 januari 2019

Boodschappen voor de laatste week en een wonderlijk zalfje

Zo het eind is in zicht , vandaag haalden we voor de laatste keer boodschappen met een beperkt budget.

Bij de groenteboer




Een grote zak met diverse soorten appels en mandarijnen
Een pond druiven
Een maghetietsmeerzijn kilo bananen
Een krop ijsbergsla

4.85

Bij de bakker op de markt

3 desem broden

5.50

Toko Emmen

2 blikjes mock duck

3.98


Totaal 14.33

Morgen moet ik nog aardappelen en een pak sojayoghurt halen. 

We aten donderdagavond erwtensoep met rookworst uit de diepvries. Vanavond zelfgemaakte frietjes en vega snackjes ook uit de diepvries. Tussendoor eten we crackers, cake uit de vriezer, we maken dadelballetjes en eten veel uit de voorraad. Gisteravond namen we bv soepstengels ( uit het kerstpakket) met smeerkaas bij een biertje en een wijntje . De wijn kreeg ik van dochter en schoonzoon voor het meehelpen.

Op t werk waren deze week de eieren over de datum, deze mocht ik meenemen. Er waren ook een aantal zakjes geraspte kaas die de anders de vuilnisbak in zouden gaan, zonde he.





Vorige maand maakte ik een wonder(lijk) zalfje van calendula olie en bijenwas. Het is een superzacht en vettig zalfje dat snel in de huid trekt. Dochter uit Zutphen gebruikt voor ruwe plekjes bij kleine Nathan, ik gebruik het op mijn handen en als lippencreme en grandpa smeert het onder zijn armen als deodorant. Het schijnt ook te werken op kleine (schaaf) wondjes.

Aan het eind van de zomer plukte ik de bloemetjes van goudsbloemen ( calendula) alleen de bloemblaadjes, en liet die drogen tot ze knisperig waren. De gedroogde calendula deed ik daarna in een pot , overgoot ze met olijfolie en liet ze weken achtereen op een lichte plek staan. Daarna zeefde ik de olie en deed deze in een schone pot. 

Recept zalf.

20 gram bijenwas
200 ml calendula olie
Essentiële olie lavendel en salie

Laat de olie en bijenwas au bain Marie smelten, laat een beetje afkoelen en roer er de essentiële olie door. Blijven roeren en in een potje doen, klaar voor gebruik.
Je kan een deel van de olie vervangen door cacaoboter. Wil je de zalf wat steviger gebruik dan meer bijenwas. Wil je de zalf zachter gebruik dan minder bijenwas. Je kan eventueel wat honing toevoegen. 
I.p.v. olijfolie kun je ook zonnebloem, jojoba olie ofzo gebruiken.

Echt een fijne zalf.

Liefs grandma 




4 opmerkingen:

  1. Als kind zag hielp ik in Oostenrijk de wilde calendula plekken. De bloemkoppen werden gedroogd, dan de bloemblaadjes er afgetrokken en die op slechte snaps (dat was niet te drinken maar had wel een heel hoog alcohol percentage) in een fles weggezet voor een paar maanden. We liepen als kind heel stil langs het appartement van de Oostenrijkse dame naar onze ouders. We waren doodsbang dat ze zag dat we een wondje hadden en het met de calendula snaps ging behandelen. Het prikte echt heel erg. Maar waar is waar, het genas vervolgens ook heel snel en heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. als kind hielp ik :-). Stomme spellingscontrole.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geraspte kaas kan je invriezen...jammer voor het werk dat ze dat niet weten. Super dat callendularecept. Omdat ik geen callendula heb wil ik ze wel in de tuin zaaien.
    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor het recept. In mijn tuin groeit ook ieder jaar goudsbloem. Ik ga het deze zomer zeker plukken en dan je zalf proberen te maken. Maar ik moet nog even geduld hebben voor de goudsbloem bloeit!

    BeantwoordenVerwijderen