maandag 19 september 2022

hè hè

Nou onze vakantie ging als een nachtkaarsje uit. We hebben het leuk gehad maar ik voelde me gewoon niet goed, naar gewoon. Rare knie en een keelontsteking die maar niet overging. Tegen de tijd dat ik naar KNO-arts kon , was ik drie kuurtjes verder en op een rode keel na was er niet zoveel meer te zien. Bij een volgende keelontsteking mag ik direkt contakt opnemen met de poli, dat is een fijn idee maar ik hoop dat het niet nodig is. 


We sloten de zomer af met een familie-verjaardags-feest. Grandpa en schoondochter zijn beiden op 10 september en schoonzoon uit Ermelo en kleine Mingus beiden op 14 september jarig. We hadden de tuin versierd, er was lekker veel visite en een deel van de gasten bleef slapen. Ons pipowagentjes is veel gebruikt deze zomer :0




we hadden een rol tekenpapier gekocht voor een laaaange tekening.



ook lollig als racebaan :)

We hadden brommertjes en trekkers geleend van schoondochter , het was mooi :)


De moestuin deed het ondanks de droogte best goed, we hadden veel bonen en snijbonen, andijvie, sla, courgettes. De diepvries zit vol met snijbonen en wat kleine zakjes bonen ( voor een roerbakgerechtjes ofzo ). De meeste bonen heb ik geweckt, ik vind bonen uit een pot lekker, bovendien kun je ze dan heel lang bewaren. Worteltjes heb ik nog niet geweckt, de oogst is net genoeg om nog steeds1x per week van te eten, datzelfde geldt voor de bietjes. Winterwortels zijn niet duur om te kopen dus dat laat ik zo. Ik heb bij de bioboer wel 2 kilo bietjes gekocht voor de weck, ik maak ze in met wat azijn en suiker, een laurierblaadje en wat peperkorreltjes zorgen voor een kruidige smaak. Zo'n potje bietjes gebruik ik ook vaak voor een snelle salade, wat kleingesneden augurkjes, een fijn gesnipperd uitje, beetje feta-kaas en je hebt in no time een bijgerechtje op tafel.

Op de moestuin staat nu nog boerenkool, palmkool, wat worteltjes, wat bonen, prei en kruiden. In de kas groeien nog tomaten maar het is groeiseizoen is echt een beetje over.


Vorige week maakte ik van de val-appeltjes appelmoes, deze week zal er wel meer te oogsten zijn, qua appels.


Afgelopen zaterdag togen grandpa en ik naar de Boni voor onze voorraad-boodschappen. Ik merk dat alles echt duurder is geworden en veel producten zijn er gewoon niet meer, biologische beschuiten bijvorbeeld, raar toch. Afijn ik wil mijn kelder voor 1 oktober vol hebben, dan gaan we ook weer met weekmenu's aan de gang. Ik wil goed voorbereid zijn op de winter. 

Ons houthok zit ook helemaal vol, onze houtman die er eigenlijk mee gestopt was had toch weer een mooi partijtje afvalhout ( van een timmerfabriek) en ja daar zijn we wel voor te porren  natuurlijk. Gelukkig hebben we voor gas en elektra nog steeds een vast een contrakt daar zijn we echt blij mee. Man man man als ik hoor hoe die prijzen de pan uit rijzen, niet normaal gewoon, kàn ook niet he.


ik doe mijn best snel weer te bloggen, liefs grandma






Geen opmerkingen:

Een reactie posten