maandag 17 juli 2023

moestuin en nieuwe bijen

Ondanks de warmte en als gevolg daarvan de droogte, doet de moestuin het redelijk goed. Het scheelt dat we een grondwaterpomp hebben, maar je moet ook niet teveel water geven tijdens een droge periode. De tuin had meer te lijden door de storm van vorige week woensdag, aiaiaai, de ( snij) bonenstaken waren half omgewaaid, sommige staken waren gewoon afgeknapt. Een aantal bonenplanten moesten eraan geloven, zo jammer. Ik pootte nieuwe bonen en zag vanochtend dat deze al opkwamen. Nu moet ik zeggen dat ik vaker een tweede "leg" bonen poot, zo heb je tot in oktober lekkere verse boontjes uit je tuin.


t was droevig..



Grandpa en ik repareerden de bonenstaken met tape maar bij elke stevig wind gaat de boel weer schuin :0
Niet alleen de bonen hadden schade; de pruimeboom verloor een aantal takken en in het bosje was het een puinhoop van afgewaaide takken. Goede en natuurlijke snoei moet je dan maar rekenen.

De andere planten doen het dus best goed. Prei en boerenkoolplanten zijn goed aangeslagen. Kruisbessen en aalbessen, aardbeien en binnenkort de blauwe bessen, we hebben er al heel wat van gegeten en ingemaakt. Van de aardbeien maakte ik jam, zette ze op siroop en vroor een groot aantal zakjes, à 200 gram per portie, in. De groene kruisbessen vonden hun weg naar de vriezer en een deel snoepten we zo op. De rode kruisbessen zijn bijna klaar, daar maak ik jam van. We hebben al twee keer sperciebonen gegeten. De grote pluk van de sperciebonen weck ik altijd, kleinere porties gaan in de vriezer, super makkelijk voor een snel wokgerecht. Elke dag is er iets te oogsten uit de moestuin. Bonen, courgette, aardappelen, broccolie, andijvie, sla ( nu even op ), worteltjes, bessen, peulen ( de laatsten ) en natuurlijk kruiden. Hoe rijk kun je je voelen. 









Niet alleen wat uit de tuin komt gaat de voorraad in. Ik kijk ook naar goede aanbiedingen en koop daar extra van, blikken of potten..als het maar voordelig is. Afgelopen vrijdag kocht ik bij onze favoriete groenteboer twee zakjes droge kapucijners voor maar één euro. Eén deel kookte ik gaar, verdeelde het in vier porties en deed ze in de vriezer, het andere zakje ging in de voorraadbak in de kelder. 

Binnenkort zal ik hele voorraad-update geven. 

Waar ik heel blij mee ben zijn de nieuwe bijen!!! De man van een vriendin van een vriendin is imker en verkocht kleine volkjes. Zo staan er nu weer twee bijenvolken in de bijenstal, zo fijn, af en toe ga ik even bij ze zitten, gewoon om te kijken hoe ze in en uit vliegen aaah ik heb ze zo gemist!

Bij dezelfde imker kocht ik een emmer honing voor de verkoop bij huis. 

Deze tijd van het jaar is fantastisch vind ik, moestuin-eten, voorraadjes aanleggen en buiten léven zeg maar. 

liefs grandma.






3 opmerkingen:

  1. oh, wat heerlijk , weer bijen!!! wat kan je daar rustig van worden he als je er bij zit,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grandma wat voor grond hebben jullie dat de bosbessen het doen? Hier in Groningen wil het niet :(

    BeantwoordenVerwijderen