zondag 31 juli 2022

Moestuin update en bijna vakantie! en deel 1, elke dag een courgette.

De drukke weken zijn voorbij. We hadden een prachtige tijd met de logeerpartijtjes, kinderen, kleinkinderen, gasten in het pipowagentje, tussendoor had ik nog een marktje,  het was een groot druk, soms chaotisch, gezellige feest!

Ik zit nu in een werkblokje van vier nachtdienst, nog eentje te gaan en dan hoef ik tot 20 september , ergens in augustus, maar twee nachtjes te werken. Grote heerlijkheid !!


Ik geef jullie eerst een updat van de moestuin. Dit jaar hebben de slakken niet zoveel schade aangericht gelukkig.


broccoli, na de eerste oogst komt er een tweede :)


klimbonen, doen het altijd goed.


paarse koolrabi, heerlijk.


klimboontjes om een oude mestvork en een tuinlantaarn.


veel appels dit jaar, de kromme boom


tomaatjes in de kas

spontaan opgekomen tomatjes buiten

mooi






Samen met kleinzoon Bas rooide ik de aardappelen.



Ik hoef me niet aan te kleden, aardappelrooien kan best in mijn pyama, aldus het ventje :)

Voor de rest staan er nog bietjes, worteltjes, boerenkool, drie spitskooltjes, wat sla en kruiden, andijvie, snijbonen, uien en sjalotten op de tuin.

We hebben dit jaar weer een overdaad aan courgettes, zowel gele als groene. 




Vandaag maakte ik een mosterd soepje van courgette en prei ( en mosterd natuurlijk ) 

1 pei
1courgette
1 à 2 eetlepels mosterd, afhankelijk van de grootte van de prei en courgette
1 à 2 eetlepels creme fraiche, afhankelijk van de grootte van de prei en courgette
1 bouillonblokje

Ik had geen creme fraiche in huis en gebruikte haverroom, ook gewoon lekker

Snijd de prei in ringetjes en de coutgette in stukjes, even aanbraden in boter/olie. zoveel water erbij dat de groenten onderstaan, bouillon blokje erbij. Koken tot de groenten zacht zijn, staafmixeren tot een gald geheel, dan de mosterd en room erdoor, nogmaals de mixer erdoor en klaar is het soepie. 






je kan het nog een beetje opleuken met een dotje creme fraiche en wat peterselie ofzo.

Ik neem vanavond een bakje soep mee naar het werk, de rest staat in de koelkast voor morgen.


Aangezien we veel courgettes hebben, probeer ik deze week elke dag een nieuw receptje te plaatsen onder het motto " elke dag een courgette " :)


liefs grandma.



6 opmerkingen:

  1. Die courgettesoep met mosterd ga ik proberen. Meestal doe ik er geraspte kaas over

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige overdaad uit je tuin! Die plant met paarsblauwe bloemetjes heb ik dit jaar ook, kwam uit een zakje zaden voor bijen. Weet jij toevallig wat het is? Groetjes, Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik maakte vaak courgettes in het zuur. In de winter ook zo lekker bij stamppotten, nasi etc.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk recept, courgettesoep met mosterd, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik ga het zeker proberen nu ik zoveel courgettes uit de moestuin heb.

    BeantwoordenVerwijderen