maandag 7 november 2022

Van een oude sjacheraar, veel appels en een groene pannenkoek

In het voorjaar bleek al dat we te weinig stookhout hadden. Aangezien stookhout veel duurder was geworden keek ik eens op marktplaats en daar lieve mensen, kun je nog weleens een mooi partijtje hout scoren. Soms alleen wat takken of oude planken, pallets of zowaar wat boomstammetjes. Ik zei dat tegen grandpa, waarop hij mij eens aankeek en zei: ' ja ik denk niet dat ik met een aanhangwagentje door het dorp wil rijden om overal wat rommelhout te halen, ik voel me dan net een oude sjacheraar... daar komt ie weer met zijn auto en aanhangwagentje'  Prima, het was maar een idee hรจ.

Het bedrijf waar grandpa werkte ging verhuizen , er lagen een heleboel oude pallets op het terrein en deze mocht grandpa allemaal meenenem, nice. Wel even zelf ophalen, ahum. Onze houtman, die eigenlijk met de handel gestopt was, had ook nog een mooi vrachtje afvalhout van een timmerfabriekje, nog nicer. Wel zelf even ophalen hรจ ! En warempel op het industrie terrein hier in de buurt stond een grote afvalcontainer waar heel wat sloophout in lag. De man die grote opruiming hield liet het hek voor grandpa open , neem maar mee wat je gebruiken kunt hoor, super nice. Je begrijpt het al .... ik zag grandpa die dag al van verre , tot aan zijn middel tussen de planken....aanhangwagentje ernaast....lekker volstouwen ๐Ÿ˜ƒ๐Ÿ˜ƒ



Uiteindelijk vonden we een nog een houthandelaar in de buurt waar we in  totaal 6 kuub hout kochten, we hebben nu genoeg hout voor twee winters stoken. 


De tweede ronde van de appeloogst is begonnen, we hadden twee grote manden vol appels. Boven in de boom hangen nog meer, die moeten er deze week nog af. De gave exemplaren liggen in bewaarbakken in de kelder, de appels waar wat plekjes aan zitten worden verwerkt in appelmoes, appelcompote en appeltaart. Ook delen we appels met familie en buurtjes.




lief hulpje




Tussen de middag hadden we zin in iets hartigs. Ik maakte groene pannenkoeken van 


50 gram spinazie

50 gram havermout ( gemalen tot meel in de blender)

2 eitjes

scheutje melk ( optioneel )

zout en peper


Maal in de blender eerst de havermout tot meel, voeg dan de spinazie, de eitjes en het zout toe. Blenden. Ik deed er een klein scheutje melk door maar volgens het recept hoeft dat niet. Een paar plakjes kaas over, even aan beide kanten bakken en klaar, lekker met wat ketchup.







Zo nu ga ik zoete aardappels in de airfryer doen en chili sin carne maken, fijne avond!




6 opmerkingen:

  1. Een paar huizen verder stookt men oude pallets van Groenrijk, Die zijn meestal nat en dat ruiken we

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel vervelend zoiets. We laten al ons drogen alvorens het te stoken. De echte houtblokken zeker 2 tot 3 jaar, ons zgn rommelhout wordt eerst opgeslagen in een grote bak onder dak. Hout van het timmerfabriekje is prachtig gedroogd hout dat kan zo de kachel in.

      Verwijderen
  2. ik vind het lastig om in te schatten wanneer de appels en stoofperen rijp zijn en wanneer ze er echt af moeten. Hoe weet jij dit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De appels zijn klaar als ze makkelijk loslaten van de tak, je ziet dat ook aan de grote hoeveelheid gevallen appels . De stoofperen hebben we een paar weken terug gewoon geplukt, het ligt er ook een beetje aan welk soort peren je hebt

      Verwijderen
  3. Fijn dat je houtvoorraad weer op orde is. Wij hebben nog hout van onze eigen bomen op het moment.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ook zo heerlijk, lekker zelfvoorziend in hout. We hebben hier ook nog een aantal bomen die aan de beurt zijn :0

      Verwijderen