woensdag 15 november 2023

Prepperdeprep en zoute snijbonen uit de pot

Afgelopen zaterdag keek ik mijn box met droge peulvruchten eens door en vond een zakje kapucijners en een zakje spilterwten, gezien de datum was hoog tijd deze eens te bereiden. Droge bonen die te oud worden moet je erg lang koken dus dat probeer ik voor te zijn. Zaterdagavond deed ik de kapucijners in een pan met water en zondag kookte ik ze gaar. Ik verdeelde de kapucijner in vier portie, 3 porties voor in de vriezer en de vierde portie deed ik in een bakje in de koelkast.

Vrijdag had ik een grote knolselderij gekocht, aangezien ik naast spliterwten nog wortels, prei ( op de moetsuin ) en uien genoeg had, kookte ik zaterdag ook een grote pan erwtensoep, genoeg voor 3 grote porties, hop in de vriezer. Helemaal fijn voor later.

Vandaag haalde ik een pompoen met een zwart plekje uit kelder. Pompoenen kunnen je lang bewaren  maar als er rare plekjes opkomen moet je ze direkt verwerken. Geen probleem ik heb vandaag een echte vrije dag, niets op het programma. k Sneed de pompoen door midden, van de ene helft kookte ik pompoensoep en de andere helft gebruikte ik in een pompoencake. Tussen de middag aten we de soep. Er was nog genoeg over en ja ook van deze soep ging er een bakje in de vriezer.

Ik had erg veel deeg, genoeg om een groot en een klein bakblik te vullen. Ooh die cake is zo lekker, we deden er een beetje boter en zelfgemaakte blauwe bessenjam op, miamie. Trouwens die ene kleine cake...ook in de vriezer :)


lekker romig soepje



spreekt voor zich hè

En ja mensen, die zoute snijbonen, nou die waren gans en al niet ok hihihi. Of het nu kwam omdat het de laatste bonen van het seizoen waren (sowieso wat harder ) of door het fermenteren (misschien te kort ? ) de bonen waren zelfs na lang koken nog hard, van die scherpe stukjes. We hebben er maar weinig van gegeten, t was haast spannend om door te slikken 😂 Er staat nog een pot in de kelder die zal ik volgende week eens bekijken. Volgend jaar probeer ik het gewoon weer maar dan met jonge snijbonen.


Ik kocht laatst bij Lidl een potje knoflook in olie (afgerijsd ) , de teentjes zijn vrij zacht en heel makkelijk te verwerken in gerechten. De olie gebruik ik om in de bakken, zit er gelijk een kruidig knoflook smaakje aan je gerechtje.



Het weekmeu ging over de kop. Gisteren aten we kapucijners met gebakken appel en ui, ik deed er  lekker veel kerrie madras door. Wat verse ananas erbij maakte het helemaal af.

Vanavond eten we sla (er ligt een halve krop ijsbergsla) met knolsederij frietjes. Wellicht nog eitje erbij om de lege plek op het bord op te vullen.


liefs grandma.






3 opmerkingen:

  1. Dat vind ik ook altijd een uitdaging. Kijken,wat op moet en er iets lekkers van maken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog veel gekwekte knolselderijen. Vorige week twee keer een ovenschotel gemaakt voor twee groepen van totaal tien mensen. Kost veel tijd! Goed gegeten. Gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ben je goed en gezellig bezig met voedsel verwerken. De pompoensoep ziet er heerlijk uit! En ik ben nu benieuwd naar die handige knoflook van de Lidl.

    BeantwoordenVerwijderen