zondag 13 oktober 2024

karweitjes en een weekmenu

Deze week waren we druk met allerlei karweitjes. Ik moest eerst twee nachten werken. Woensdag kwam ik uit de nacht, sliep een paar uurtjes, nam de tijd om wakker te worden en ging toen aan de slag in de moestuin. Donderdag was weer een moestuindag, ik heb nu drie bedden helemaal vrij van onkruid. De bonenstaken werden opgeborgen, de (snij)bonen die er nog aanhingen liggen te drogen, dat zijn de pootertjes voor volgend jaar, de paarse boontjes doen het nog redelijk die laat ik nog even staan.We plukten appels van de kromme boom, de appels zonder plekken en butsen gingen in een kist in de kelder, van de anderen maakte ik appelmoes en degene die wel gaaf waren maar met een gek plekje, die liggen in de fruitmand. 

Ik haalde ook alle pompoenplanten weg. Er waren er een paar pompoenen die ik over het hoofd had gezien. We hebben nu negen flespompoenen (butternut) en één groene pompoen, hoe die laatste daar nou kwam is me een raadsel! 

In de straat staat een pompoenstalletje daar ga ik nog een paar hakkaido pompoenen halen, daar had ik wel plantjes van maar die hebben de slak-attack in het voorjaar niet overleeft.




Donderdag ruimde ik ook de kelder een beetje op, keek de voorraad na en noteerde wat er nog bij moest komen. Dan heb ik het over, aardappelen, pompoenen, ananas in blik, rode kool ( er staan nog op de tuin maar ik heb graag ook wat voor het grijpen op de plank), witte bonen, tomatenpruree. Verder nog wat sausjes, chilisaus, kleine potjes sambal en pesto, mayonaise, ketchup, olijfolie, azijn, oestersaus en gembersioop.

Gisteren kookte ik een grote pan rode linzensoep naar het recept van de Groene Meisjes. We aten daar  goed van, wat er nog over was ging in een bakje in de vriezer. Ik vind het echt fijn om op drukke dagen even de vriezer in te duiken en daar een maaltijd uit te halen.

Deze week kwam de tweede vracht brandhout, grandpa was druk met stapelen, al onze houthokken zijn nu vol, een heel gerustellend idee, zeg maar.





De oude kippenren stond nog op het tuinpad, grandpa wil deze gebruiken als onderdeel van een pomphuisje. We hebben sinds een een aantal jaren een grondwaterpomp, deze staat onbeschermt in de buitenlucht, door een pomphuisje te bouwen is de apperatuur beter beschermt tegen weer en wind. Zoon en kleinzoon kwamen helpen met het plaatsen, nu mag grandpa de constructie verder bedenken :)

Ik gaf kleinzoon een gedroogde boterboon "maak het maar open ", kleinzoon was aangenaam verrast toen hij de roze boon zag.




Gisteren schuurde ik onze eetkamertafel. Vorig jaar had ik dat ook gedaan en hem daarna ingesmeerd met antiekwas, het leek prachtig maar mensenlief ,na een maand waren het allemaal kringen en vlekken, bah geen gezicht. Deze keer behandelde ik de tafel eerst met St Marc en daarna schuurde ik hem helemaal kaal. In plaats van antiekwas deed ik er parket-wasolie op, morgen de tweede laag , het zal goedkomen... hoop ik.


en dan nu het weekmenu voor aankomende week.

Vanavond

shashuka ( tomatenstoof met eieren) van tomaten uit blik en verse tomaten uit de tuin, ui uit de kelder, paprika van de markt. Wellicht eten we er rijst bij.

Maandag

preischotel, prei uit de tuin, aardappelen uit de kelder, vegagehakt uit de vriezer., aardappelen voor de puree uit de kelder.

Dinsdag

stamppot koolrabi , ik vond nog een paar koolrabi's in de tuin ónder de pompoenplanten, ik hoop dat ze nog goed zijn, anders wordt het stamppot snijbonen. 

Woensdag

pasta met rode saus uit de vriezer, broccoli uit de tuin, kaas uit de koelkast.

Donderdag

hartige taart, bladerdeeg uit de vriezer, eitjes van de kippen, prei van de tuin, paprika uit de winkel, kaas uit de koelkast

Vrijdag

linzensoep uit de vriezer

Zaterdag

snackdag


dat was het weer, liefs grandma.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten