zondag 20 oktober 2024

Van appels en tamme kastanjes

Afgelopen week plukten we alle appels van de hoge appelboom. We hadden een wasmand vol. Deze appels zijn in tegenstelling tot de appels van de kromme boom, echte bewaar appels. Ook van deze appels ging er een kistje vol in de kelder. De helft van de appels waren niet zo mooi, deze wachten om verwerkt tot appelmoes en appelvulling. Vannacht moet ik nog werken en dan kan ik er morgen mee aan de slag.

Vorige week raapten grandpa en ik een heleboel tamme kastanjes. Van deze kastanjes maakte ik een lekkere puree.

Eerst veegde ik de kastanjes schoon en maakte met een scherp mesje een kruis aan de bovekant van alle kastanjes. Daarna werden ze geroosterd, ongeveer 15 minuten op 180 graden in de oven.





Daarna werden ze gepeld totdat ze er zo uitzagen




Vervolgens in de pan met twee, in kleine stukjes gesneden, aardappels. Even koken tot alles gaar is. Beetje melk, klont roomboter en dan pureren. Zout naar smaak. 
Je krijgt dan een zachte puree met een nootachtige smaak. De puree ziet er wel ietwat vreugdeloos uit maar in combinatie met rode kool en een lekkere hachee heb je toch een mooie combi op je bord.




We aten dit deze week i.p.v. de preischotel. 

Verder gebeurde er deze week niet zoveel, ik zit in een werkblokje van vier nachten en dan leef ik toch in een bubbel van werken en slapen.

Nog een fijne avond, liefs grandma.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten