zondag 3 november 2013

r.i.p. en Iers krentenbrood

Beetje dramatisch begin . Niet voor niets. Vandaag een haantje geslacht. Ik ben niet zo'n held in het doodmaken. Onze  Romeo begroette elke dag de nieuwe dag met jubelend gekraai en omdat hij losliep was het het horen in de hele buurt. Op zich niet erg hoor en de buurtjes doen nooit moeilijk ( we kopen ze om met eitjes :) ) maar goed twee kraaiende haantjes is teveel, dus. Daarbij was de verkering met Julia uit, hij sliep de laatste nachten in de boom en het wicht ergens in de bosjes.

In de vriezer 2 pootjes en 2 kipfiletjes. De bouillon staat al uren te garen. Vanavond eten grandpa en ik nog een kommetje soep voor het slapen gaan. Zo ist leven en dat is goed zo.

Vandaag ook geprobeerd een appeltaart te bakken in de wonderpan, ik vond het geen succes. Ten eerste had ik alleen volkoren meel in huis , en dat is een raar kleurtje deeg als het aan de bovenkant niet echt knapperig bruin wordt. Vervolgens kreeg ik hem niet uit de vorm, de smaak was wel okee dat dan weer wel.
Jongste dochter hoopt dat mn taarten mislukken, " jouw stampot-taart ziet er niet uit mam maar smaakt heerlijk " , nou ja zeg!

Hier nog het recept van het Ierse krentenbrood. Het recept komt uit het boek Met Mest en Vork, werkelijk voor mij een onmisbaar boek. Wat John Seymour betekende in de zeventiger jaren betekend dit boek heden ten dage voor mij.

nodig;

250 gr krenten
1 kop sterke thee
500 gr speltbloem
2 volle thl zout
1 afgestreken el baking soda
500 ml karnemelk
1 klein ei
rasp van een citroen
1 volle thl kaneel
vanille extract of gemalen vanille naar smaak
beetje bloem om te bestuiven en boter om in te vetten

Week de krenten 45 minuten in de hete thee. Oven voor verwarmen op 220 graden. Bebloem werkvlak en cakevorm. Zeef bloem, zout en baking soda. Roer dit door elkaar met een grote garde in een grote kom. kluts het eitje door de karnemelk, citroen, kaneel en vanille erbij en meng het met de bloem enzo. Het deeg moet slap zijn, nogal nattig. Til het deeg uit de kom op je werkblad en vorm een soort bol , dan snel in de vorm, even schudden zodat het gelijkmatig verdeeld wordt. Trek met een scherp mes een kruis over het deeg om te elfjes te laten ontsnappen ( iers he ) . Zet de vorm op een rek in het midden van de oven . Schakel na 15 min naar 200 graden en bak het brood nog 20 min óf tot het hol klinkt als je er tegen tikt. Even af laten koelen  ( nergens voor nodig , gewoon met veel boter direkt opeten :)

Mijn ervaring , voeg de karnemelk langzaam toe , soms is 500 ml teveel.

liefs grandma


3 opmerkingen:

  1. Als straks Julia door de tuin loopt en "O Romeo, Romeo, wherefore art thou Romeo?" kakelt, dan heb je nogal wat uit te leggen...

    Zonder gekheid: het slachten van je eigen dieren is niet leuk, maar het dient wel een bepaald nut. Heb je dit vaker gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat wel hoor maar met de ene kip/haan heb je meer dan met de andere. Dit was een leukerdje. Maar twee hanen is strijd vooral als ze allebei hun mannelijkheid hebben bewezen ;)

      Verwijderen
  2. Poef ik vind het knap hoor, ik zou het niet kunnen!

    BeantwoordenVerwijderen