zaterdag 2 november 2013

zaterdag

Heerlijk zo'n dag van uitslapen, ontbijtje en dan aan de slag. Als er niks móet doe je extra veel lijkt het wel. Vanmorgen even in de groentetuin gescharreld samen met kipjes :) er waren nog wat bietjes en de hele tuin was overwoekerd met Oost-Indische kers. Hier en daar grote pollen van laatstgenoemde weggehaald en op de composthoop gegooid, de laatste bietjes gerooid. Een aantal paadjes aangeharkt, zodat we er weer over kunnen lopen. De kippen vonden het prachtig . A.s.dinsdag krijgen we een aanhangwagen vol overjarige paardenmest van een aardige overbuurman, dat verspreid ik op een aantal bedden, daaroverheen weer een laag stro. Dan is dat gedeelte van de tuin winter klaar.

Er staat een grote pan appelmoes op het vuur ( daar komt geen end an ) en de bieten pruttelen lekker op de houtkachel. Gisteren werd de wonderpan bezorgd, die ga ik vandaag ook uitproberen.

Grandpa is druk met mn autootje bezig. De accu is bijzonder slecht, gisteren liet hij ons staan op een parkeerplaats aiaiaia,  Samen met jongste  dochter het gevaarte aanduwen en ja gelukkig , bij de tweede poging hadden we hem weer aan de praat. t Zal een mooi gezicht zijn geweest hihi. Dat soort akkefietjes moet je niet hebben na een late dienst....

Wat betreft de zuurkool-in-pot , dat begint al te ruiken en te bubbelen, schijnt een goed teken te zijn. Ik begrijp nu wel waarom ze de pot dus na een aantal dagen in de kelder zetten , jak.

liefs grandma

ps-je

wonderlijk die wonderpan.









Het hele bakproces duurt iets langer als in de oven maar dan heb je ook wat.( Nu niet meer want de helft is al op :0 )
Natuurlijk moet je het baksel af laten koelen maar wij vinden het heerlijk om zo warm te eten dat de boter er op smelt.

Morgen zal ik het recept plaatsen.

liefs

6 opmerkingen:

  1. Wat klinkt dit toch allemaal heerlijk! Zo huiselijk. Ik weet inderdaad van de zuurkool dat wij dit in een aparte ruimte zetten op school, in die ruimte werd ook wijn en bier gezet om op smaak te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh die foto's zien er heerlijk uit! Leuke manier van cake makken :)

      Verwijderen
    2. Schijnt dat je er van alles in kunt bakken, morgen ga ik appeltaart bakken :)

      Verwijderen
  2. Gistend bier ruikt ook apart hihi alle geurtjes bij elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, je baksel uit de wonderpan ziet er super uit!
    Ik ken dit nog uit mijn jeugd. Mijn moeder kan niets bakken in zo'n 'moderne' oven, maar de cake's die ze vroeger bakte op het gasformuis in de wonderpan waren gewoonweg heerlijk.
    Ik zoek al eeuwen naar een geschikte pan in de kringloopwinkels en beurzen, maar kan ze nergens vinden. Die van jou ziet er nieuw uit; mag ik vragen waar je deze hebt gekocht?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ mommy gewoon besteld bij de wonderpan.nl . In Groningen schijnt een winkeltje te zitten die ze ook verkoopt. Magazijn de Klomp, Spilsluizen 8, 9712 NS Groningen, telefoon 050-3130235.

      Mijn moeder bakte altijd poffert in de wonderpan, zalig, dat is een soort van brood met of zonder rozijntjes met een sausje van melk, boter en suiker. liefste zus en ik kozen dit altijd als verjaardags-eten.

      liefs.

      Verwijderen