zaterdag 28 maart 2015

kasje klaar en haantje in de pan.

Vandaag wilden we het glas plaatsen in de kas, Op tijd uit bed en aan de slag. Voor de middag zat het dak-glas er in. Na de lunch gingen we verder met het deurtje , de nokken en de zijkanten. In de stromende regen maakten we de boel helemaal klaar . Ik ben er zo blij mee. Er staat nog niets in hoor. De grond in en om de kas is nu helemaal platgetrapt, helaas zal ik die moeten omspitten voor er gezaaid en gepoot kan worden. Deze week hoef ik maar twee dagen te werken dus heb ik heerlijk de tijd om aan de slag te gaan.

Vorig jaar hadden zoon en schoondochter heel veel kuikentjes.Wij namen een paar eendagskuikens mee naar huis en stopten die onder een broedse kip, groot succes overigens. Familie van schoondochter nam later die zomer ook een aantal kuikens mee naar huis. We hadden afgesproken dat ik de eventuele haantjes mocht. Zo gezegd zo gedaan, helaas voor mij was er maar één haan. Vanmiddag brachten ze de kerel in een doos. Er staat nu een grote pan op het vuur met het karkas. Straks haal ik het vlees van de botten om kippensoep te maken. De botjes en allerlei kruiden, groente en zout zet ik nog een keer op en laat dat zeker 4 uur trekken. Daarna zeven en dan hebben we heerlijke bouillon voor oa risotto. De twee pootje en filets zitten al in de vriezer. Lekker zelfvoorziend van andermans  vee :)

Afgelopen week haalde ik bij vriendin 6 eitjes. Nou ja we ruilden ze eigenlijk. Zij 6 van ons en wij 6 van hun. De broedse kip was aangenaam verrast en in no time waren alle 6 eitjes onder haar poepertje verdwenen. Zeer tevreden zit ze nu, op in totaal 8 eitjes, te broeden. Ik ben benieuwd of ze allemaal uitkomen.

liefs grandma.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten