maandag 9 augustus 2021

Druk, Kleinfarmhuus dagje.

Gisterochtend had ik mijn 5e nachtdienst erop zitten, nu ben ik een poosje vrij, heerlijk. Mijn biologische klok is gans en al van slag, afgelopen nacht heb ik dan ook niet geslapen, whaaaaa. Ik wilde vandaag eigenlijk even naar jongste dochter maar met zo'n duf hoofd is het natuurlijk geen goed plan om een autorit van een uur te maken. Dus bleef ik thuis en schoot warempel na de middag in een energie-bui of zoiets. Stofzuigen, wasje draaien, opruimen, badkamer poetsen, als een razende roeland heb ik gebruik gemaakt van de energieboost.


Ik bedacht dat ik ook nog wel even één van de schapenvachten kon uitleggen op de tuintafel, om te zien hoe de vacht eruit ziet. 






Ik haalde er stukjes mest, stro en gras uit, het is werkelijk een mooie vacht. Eén deel, voor het vilten van de onderkant, deed ik in een emmer water met wat soda, de rest rolde ik op en deed  deze weer in de zak. Ik was net op tijd want nog geen 5 minuten later begon het plenzen! 

De wol uit de emmer spoel ik morgen en ga deze kaarden. Als we binnenkort dan tijd hebben kunnen we zo aan de slag. Ik heb er helemaal zin in :) 





Terwijl ik buiten bezig was , liep dit gespuis gewoon in huis....het moet toch niet gekker worden. Echt, ze worden met de dag brutaler :)

De flow ging warempel nog even door, eten koken, afwassen en vanavond plukte ik nog een kom vol spercieboontjes, even punten, blanceren, hatzeflats, en de eerste bonen zitten in de vriezer, hoopvolle wintervoorraad.

Tussen de bedrijven door plukken grandpa en ik elke dag blauwe bessen. Elke dag een schaal. We hebben 3 blauwe bessen struiken maar er is er maar eentje die zich verantwoordelijk voelt voor een rijke oogst. De andere twee struiken worden een beetje overwoekerd door frambozen en balsemien, dat is wel een excuus voor ze, okee okee.

Een deel van de bessen eten we zo, een deel gaat in de vriezer en van de rest maken we jam.

zo nu heb ik echt geen puf meer, lekker met een kopje thee op de bank


www plaatje



tot snel, liefs grandma.





7 opmerkingen:

  1. Wij vriezen de sperciebonen in zonder blancheren. Dus punten, schoonmaken, laten drogen, en in drie liter zakken in de vriezer. Je kunt dan later nemen wat je nodig hebt omdat de sperziebonen los van elkaar in de zak zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doe ik ook weleens maar na 2 maanden vind ik ze dan niet meer zo lekker op een of andere manier.

      Verwijderen
  2. Wat een fijn iets om je op te verheugen. Ik ben heel benieuwd hoe de schapenvacht zich verder gaat ontpoppen : )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb net een deel gekaard en de wol is mooi wit en zacht. Ik hoop dat dat straks voor de hele vacht geldt :)

      Verwijderen
  3. Waarom zet je de wol in soda? Soda breekt eiwitten af en wol,is eiwit. De wol wordt er dan zwakker van.

    BeantwoordenVerwijderen