dinsdag 3 augustus 2021

Van een spinnenwiel, honing en een marktje

 Afgelopen week werkte ik vier nachten en het was me toch druk!! Gelukkig was ik daarna een paar dagen vrij, vannacht ga ik de nacht weer in, hotza vijf nachten deze keer. Vanaf zondag ben ik dan een poos vrij, dat is het voordeel hé.


Affijn, weten jullie nog dat ik van die fijne alpacawol heb gekocht van een aardige man hier op het dorp? Hij heeft ook een paar schapen. Afgelopen  week kreeg ik een berichtje dat de schapen geschoren waren en dat ik twee vachten kon halen. Mooie witte wol geruild voor 3 potjes honing, kijk dat vind ik dan weer zo leuk !

De beste man heeft ook een zwart schaap maar die was hem tijdens het scheren  gesmeerd en met een halve losse vacht de hele stal doorgehold, daar zat nadietijd zoveel stro en ongerechtigheid in dat was niet meer te doen , zeg maar. 

Jongste dochter en ik gaan deze vachten vilten, ik wilde dat met de alpacawol ( eigenlijk heeft een alpaca haar maar dat even terzijde) doen, maar alpacawol is meer geschikt voor fijn vilten en bovendien kun je dat heel  mooi spinnen. Zo kom ik op het spinnenwiel, op marktplaats stond een Louet te koop. Deze mocht ik komen bekijken en ooh deze mensen woonden zo mooi, aan het eind van een doodlopende weg omgeven door struiken , bomen en landerijen. De aardige mevrouw gaf me een spin-les want dat spinnen,dat is zo lang lang geleden. Ik kocht het wiel met toebehoren en kreeg nog een vacht mee, een zwarte, want ja, witte had ik al :)


Vorige week haalde ik de honingkamer van de bijenkast in Anna's tiun. Werkelijk waar, wat een horrorbijen zijn dat. Na vier pogingen had ik het voor mekaar, inladen en wegwezen.



www plaatje


Er zat behoorlijk wat honing in. Vrijdag de honing geslingerd en vandaag in de potten. 


13 grote en 5 kleine potten. We hadden veel honing dit jaar, na een nat voorjaar kwam het toch helemaal goed. Dit was de vierde keer dat ik kon slingeren.


Afgelopen zondag stond ik weer op camping Het Buitenland. Deze keer met Anna. Het groepje wordt steeds groter, zo gezellig. Schoondochter van het dorp kon afgelopen zondag helaas niet mee want ze was druk met inpakken voor hun vakantie. 


Zo nu ga ik mn lunch voor de nacht inpakken, liefs grandma.







4 opmerkingen: